DESIGNED BY OLWEBDESIGN

Uczeń ze spektrum autyzmu w klasie

Drukuj
Kategoria: Informacje
Utworzono: 28 październik 2016

Uczeń ze spektrum autyzmu w klasie może być dla nauczyciela wyzwaniem, które pozwoli mu rozwijać własny warsztat pracy, nawiązać bardzo dobry kontakt z całą klasą, uczyć dzieci tolerancji oraz empatii, odnosić sukcesy w dopasowaniu nauczania do potrzeb każdego dziecka. W jaki sposób podjąć wyzwanie i osiągnąć sukces?

Podpowiadamy 3 pierwsze kroki dla nauczyciela, który w tym roku szkolnym po raz pierwszy ma w klasie ucznia z ASD.

Otoczenie, które zapewni bezpieczeństwo

Bezpieczeństwo jest uniwersalną potrzebą a zaspokojenie tej potrzeby umożliwia nam swobodne poznawanie świata i naukę. Osoby z autyzmem odczuwają dużo więcej stresu w codziennych sytuacjach, dlatego otoczenie, które pomoże im poczuć się pewnie jest ważnym elementem nauczania. Podczas organizowania klasy powinniśmy pamiętać o zaburzeniach sensorycznych ucznia tzn. jakie bodźce są dla niego przyjemne a jakie wysoce nieprzyjemne. Przykładowo, jeśli uczeń ma nadwrażliwość wzrokową będziemy unikać sadzania go przy oknie dlatego, że prawdopodobnie w tym miejscu w klasie będzie miał problemy z koncentracją uwagi. Osoby ze spektrum autyzmu zazwyczaj czują się lepiej w środowisku bardziej uporządkowanym, z mniejszą ilością detali i kolorów.

Mocne strony na dobry start

Każdy uczeń potrzebuje motywacji do zdobywania wiedzy a doskonałą motywacją jest poczucie sukcesu i bycia docenionym. Uczeń ze spektrum autyzmu rozwija się w sposób nieharmonijny i często dla terapeutów lub nauczycieli łatwiejsze jest skoncentrowanie się na zaburzeniach nad którymi musimy popracować, jednak zdecydowanie lepiej jest zacząć pracę od mocnych stron ucznia, w ten sposób budujemy motywację do nauki oraz umacniamy pozycję ucznia w grupie rówieśników. Dobrym pomysłem jest poznanie charakterystycznych dla spektrum autyzmu tzw. stereotypowych zainteresowań i włączanie ich w lekcje np. uczeń, który interesuje się dinozaurami ma szansę zabłysnąć podczas lekcji biologii.

Naucz się mówić w języku autyzmu

Autyzm jest zaburzeniem bardzo złożonym, jedynie posiadając bardzo dobrą wiedzę na temat spektrum autyzmu, jesteśmy w stanie prawidłowo ocenić zachowanie ucznia i dobrze dobrać dla niego metody nauczania. Autyzm to spektrum zaburzeń a każda osoba z diagnozą autyzmu ma inny profil zaburzeń oraz unikalne potrzeby, dlatego praca z uczniem ze spektrum autyzmu oznacza dla nauczyciela ciągłą naukę. Solidna wiedza na temat autyzmu pozwala rozumieć w jaki sposób uczeń zdobywa doświadczenia i wiedzę, spojrzeć na świat z jego perspektywy. Dzięki temu zaczynamy mówić tym samym językiem co nasz uczeń. Dzięki temu poznajemy różne sposoby interwencji i jesteśmy w stanie dopasować je do konkretnych przypadków.

Po więcej informacji na temat spektrum autyzmu zapraszamy na https://polskiautyzm.pl/


polskiautyzm.pl

Szukaj

Sonda

Czy podoba Ci się nowa witryna?

Na Stronie m.in...

unnamed2.jpg

:) fb

Support: Akeeba | Kontakt | Reklama

Copyright © 2017 Strona Dzieci. Template designed by olwebdesign.