Strona Dzieci - stronadzieci.org
logo
  Strona główna | Forum czytelników
- zaawansowane szukanie      - baza stron WWW             powered by HSE
[PAP]
Ćwiczenia w młodym wieku ważniejsze dla kości niż wapń

Ćwiczenia mają większy wpływ na zdrowie kości młodych kobiet niż dieta bogata w wapń - zaobserwowali badacze z USA. Wyniki publikuje pismo "Journal of Pediatrics".

Wcześniejsze badania ujawniły, że większość masy kostnej u kobiet ustala się między 13 a 15 rokiem życia. A od około 50 roku życia zaczyna się stopniowo obniżać. Dlatego naukowcy uważają, że osiągnięcie optymalnej masy kostnej w wieku dorastania może być najlepszą metodą zabezpieczenia kobiet przez grożącą im po menopauzie osteoporozą (tj. systematyczną utratą masy kostnej prowadzącą do znacznego wzrostu ryzyka złamań).

Zespół z Uniwersytetu Stanu Pennsylwania podjął się analizy czynników najsilniej wpływających na rozwój optymalnej masy i wytrzymałości kości u młodych kobiet.

Badania objęły 80 zdrowych nastolatek uczęszczających do szkół publicznych w stanie Pennsylwania.

Przez 10 lat badacze zbierali dane na temat tkanki kostnej pacjentek, diety, aktywności fizycznej, a także stosowania środków antykoncepcyjnych. Co roku wykonywano badanie mineralnego składu tkanki kostnej i gęstości kości biodrowej (pomiary z użyciem densytometru wykorzystującego promienie rentgenowskie). Dane te posłużyły do oceny wytrzymałości kości na zginanie i skręcanie.

Informacje na temat diety posłużyły naukowcom do obliczenia dziennego spożycia wapnia. Przez pierwsze 4 lata zbierano je raz na pół roku, później raz na rok. Do oceny aktywności fizycznej wykorzystano kwestionariusz dotyczący 28 rodzajów aktywności, w tym podejmowanych w szkole, jak piłka nożna, na zajęciach pozaszkolnych - taniec, aerobik oraz indywidualnie, np. spacery czy jogging.

Analizy statystyczne ujawniły, że największy wpływ na siłę i wytrzymałość kości kobiet ma aktywność fizyczna w okresie dorastania. Jak szacują autorzy, różnicom w aktywności można przypisać około 16-22 proc. różnic w gęstości tkanki kostnej i jej wytrzymałości na zginanie.

Naukowcom nie udało się natomiast zaobserwować, by średnie dzienne dawki wapnia w diecie miały znaczny wpływ na przyrost masy kostnej u kobiet w wieku od 12 do 22 lat. Nie wykazano też, by doustne środki antykoncepcyjne wpływały na gęstość kości.

"Dieta bogata w wapń jest obecnie uważana za najważniejszy czynnik decydujący o zdrowiu tkanki kostnej. Nasze wyniki wykazały jednak, że u nastolatek ważniejsza jest aktywność fizyczna" - tłumaczy prowadzący badania prof. Tom Lloyd.
Zdaniem badacza, wiedza o tym jak styl życia i nawyki mogą wpływać na proces budowy kości, pomoże w przyszłości opracować skuteczną strategię przeciwdziałania osteoporozie, nazywanej cichym +złodziejem kości+.

Informacje | Kultura i Nauka | Przegląd prasy
 

Autorzy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za działalność wymienionych fundacji, stowarzyszeń i organizacji,
oraz treść ogłoszeń i apeli zamieszczonych przez osoby trzecie.
Serwis jest niezależny, a informacje publikowane są bezpłatnie i za zgodą ich autorów.
Wszelkie prawa zastrzeżone
© 1998-2004 Bożena i Wojciech Nowakowscy
adres: www.stronadzieci.org   www.dzieci.org.pl
monitoring poprzez: