|
|
[PAP]
Witaminy i selen obniżają ryzyko astmy u dzieci
Witamina C i A oraz selen mogą obniżać ryzyko zachorowania na astmę u dzieci - zaobserwowali naukowcy z USA.
Naukowcy z Uniwersytetu Cornella przebadali ponad 7 tys. 500 dzieci między 4. a 16. rokiem życia. W surowicy krwi pacjentów oznaczono poziom trzech witamin - E, C i beta-karotenu, a którego w organizmie powstaje witamina A oraz poziom selenu.
Wszystkie te związki są zaliczane do przeciwutleniaczy, które neutralizują w komórkach bardzo aktywne cząsteczki o nazwie wolne rodniki. Powstają one jako uboczny produkt przemiany materii, a ich nagromadzenie grozi zniszczeniem cennych składników komórek i uszkodzeniem tkanek.
Badacze zaobserwowali, że dzieci, które miały wyższy poziom witaminy C i beta-karotenu w surowicy, czyli spożywały więcej tych witamin, miały o 10 proc. niższe ryzyko zachorowania na astmę w przyszłości, niż reszta uczestników badań. Spożywanie wyższych dawek selenu było z kolei związane z 20 proc. spadkiem ryzyka astmy. Podobnej zależności nie zaobserwowano jednak dla witaminy E.
Co ważne, przeciwutleniacze najsilniej chroniły te dzieci, które były narażone na bierne palenie w domu - znany czynnik ryzyka astmy. Wyższy poziom beta-karotenu obniżał ryzyko astmy o 40 proc., a selenu o 50 proc.
Dokładne wyniki publikuje pismo "American Journal of Respiratory and Critical Care Medicine".
Informacje |
Kultura i Nauka |
Przegląd prasy
|
|
Autorzy serwisu nie ponoszą odpowiedzialności za działalność wymienionych fundacji, stowarzyszeń i organizacji,
oraz treść ogłoszeń i apeli zamieszczonych przez osoby trzecie.
Serwis jest niezależny, a informacje publikowane są bezpłatnie i za zgodą ich autorów.
Wszelkie prawa zastrzeżone
© 1998-2004 Bożena i Wojciech Nowakowscy
adres: www.stronadzieci.org www.dzieci.org.pl
monitoring poprzez:
|