Autor Wątek: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne  (Przeczytany 267996 razy)

0 Użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

ika_s

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 79
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #480 dnia: Styczeń 18, 2013, 15:43:48 »
Moja córcia ma 5 lat. Rozwija się normalnie, ale jest bardzo wrażliwa i ma stereotypie, których nie potrafię wygasić i które nie mijają z wiekiem. Mała w stanach emocjonalnych macha rączkami, macha też konikiem i fiksuje wzrok na tym koniku także bardzo często. Jest bardzo ruchliwa. Jezeli jest spokojna wszystko jest dobrze. Jeżeli jednak cos przeżywa, ogląda bajkę zaraz prosi o konika i nim macha. Jest też świadoma tego machania, ale nie potrafi przestać. Jak się opanuje na klka chwil, to zaraz zapomni i spowrotem machanie. Może ktoś poradził sobie z takim problemem. Wygląda to czasami autystycznie, alecórcia nie ma żadnych innych objawów z tego spektrum. Nie wiem czy diagnozować ją dalej, szukać czy zacząc ćwiczyć w kierunku lepszej SI. Dziękuję za wszelkie sugestie.

zosia_

  • Global Moderator
  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 8011
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #481 dnia: Styczeń 18, 2013, 16:05:22 »
Warto ją zdiagnozować u dobrego terapeuty SI.

ika_s

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 79
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #482 dnia: Styczeń 21, 2013, 10:40:42 »
Zrobiłam jej diagnozę SI, ale nie jestem pewna czy jest ona miarodajna. Mała była wtedy w silnym stresie, bo coś nam się wydarzyło w przedszkolu. Przestraszyła się i wszelkie objawy jej zachowań bardzo się w tym okresie nasiliły. Musieliśmy dwa razy podchodzic do testów, a i tak odmawiała współpracy. Ćwiczenia, które normalnie jest w stanie zrobić - nie zrobiła ich wcale. Ona jest bardzo żywa, ruchliwa, wszędzie się wspina, wygina, przewraca, turla itd. Tutaj, przy SI, wyszło jej obniżone napięcie mięśniowe. Była niechętna do terapeutki, więc wpisano jej, że boi się obcych i nie lubi dotyku. A to nie jest prawdą. Mała lubi jak ją przewracamy, łaskoczemy, baraszkujemy itd. Jest otwarta do wszystkich i nawet żartuję, że ona z każdym by poszła. Powiedziałam np, że córcia ma cienkie włoski, które jej się bardzo plączą i ciężko je rozcesać, więc niejednokrotnie muszę się namęczyć, żeby wszystko rozczesać. Pani w diagnozie wpisała- nie toleruje czesania włosów. A ona przecież lubi nawet do pani fryzjerki chętnie chodzi i chce mieć nową fryzurkę itd. Teraz w tym stresie przestała mi jeść, choć wcześniej jadła ładnie, sama i sporo. Teraz powiedziałam o tym , że nie chce mi jeść i tylko "picie". Pani terapeutka wpisała: wąski repertuar żywieniowy, wybiera pokarmy. A to przecież nie jest to samo moim zdaniem. Zwłaszcza, że wcześniej jadła od  kotleta po zupy i nie wybierała. Pani dała jej do zabawy jakąś piszcząco hałasującą zabawkę. Ona nie chciała tego nawet zobaczyć. Powiedziałam, że ona raczej nie przepada za tego typu edukacją, więc dostała opis- nie toleruje hałaśliwych zabawek. To też nie jest prawdą, bo ma syntezator, na którym łupie aż nam uszy puchną, cymbałki, bębenki itd. Uwielbia chodzić do kina, do teatru, gdzie też doznań słuchowych nie brakuje. To, że nie lubi gadających gąsiennic wydaje mi się, że jest upraszczaniem. Mimo wszystko czuję, że nie ma dobrej integracji sensorycznej. Obstawiałabym jednak inne obszary.  Mała ma  słabą koordynację ruchową, naprzemienną prawa-lewa. Jest niezdarna. Nie ma reakcji na ruch u niej. Terapeutka posadziła nas na na karuzeli. Obracała po 12 razy w obie strony. W efekcie ja myślałam, że zwymiotuję, a moje dziecko nie miało żadnej reakcji. Nie wiem - może odczekać i zrobić tę diagnozę raz jeszcze? Ma to sens? Terapeutka mówiła, że nie miała jeszcze 5-latka, u którego diagnozę musiała rozkładać na 2 spotkania. Może szukać problemu jeszcze gdzieś indziej? Pomóżcie, proszę.

zosia_

  • Global Moderator
  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 8011
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #483 dnia: Styczeń 21, 2013, 14:54:57 »
Nie wiem czy diagnoza jest ok czy nie, przeciez przez internet nie da się nic takiego powiedzieć a to Ty najlepiej znasz swoje dziecko. Jednak, sama widzisz, ze sa nie prawidłowosci, więc coś jest na rzeczy.
Może idż za jakiś czas do innego terapeuty,w  czasie, kiedy nie bedzie żadnych innych traumatycznych wydarzeń i mała nie będzie zestresowana?
Czytałas tematy o diecie, o wpływie pozywienia na zachowanie dzieci? Takie zachowania często mogą być spowodowane po prostu nietolerancjami pokarmowymi lub alergiami, często tymi odroczonymi, które dają reakcje po długim czasie. Może być tez wiele innych przyczyn. Np niewłasciwa flora bakteryjna po antybiotykoterapii (czy spowodowana niewłaswciwym żywieniam, słodyczami, mlekiem, glutenem itd), moga być grzyby, pasozyty. Bywa też, ze w organizmie bytuję jakaś uporczywa bakteria lub wirus i powoduje takie zachowania (Poczytaj o PANDAS / PITAND ). Warto poszukać przyczyny.

ika_s

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 79
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #484 dnia: Styczeń 21, 2013, 15:21:16 »
Dziękuję Ci Zosiu, będę czytała. Czuję, że jest coś nie tak. Skłaniam się ku powtórzeniu diagnozy, bo wydaje się, że zabużenia SI mamy na pewno. Co więcej, z tych testów wygląda, że obie:-) Mnie się jednak udało z wielu wyjść, a inne nie przeszkadzają mi w dorosłym życiu, więc wierzę, że jej tez się uda. Ja po prostu do dziś unikam zadań fizycznych i planowania przestrzennego, logicznego, wszelkich huśtawek i karuzel i wielu innych rzeczy. Zawsze byłam z tego koszmarnie słaba aż rodzice zrezygnowali z w-f, bo nie dawałam rady w szkole, ale zawsze tylko z tego. Moja mała ma wiele podobnych zachowań, ale szczególnie martwią te machania i podskakiwania. O ile, kiedy miała 1, 5 roku to nie było zauważalne wśród rówieśników, o tyle skaczący np. po Centrum handlowym i machający na wszystkie strony rączkami 5-latek, który często też ma przy tym różne wyprosty i napięcia mięśniowe - wzbudza już zainteresowanie otoczenia. Co kojarzy się najpierw - auytzm. I to pasuje, ale nie pasują inne objawy. A szczególnie to, że Mała dużo, logicznie mówi i wszystko rozumie. Rozumie także, że jest inna od wszystkich dzieci - zaczyna mi się wycofywać z kontaktów z rówieśnikami, nie chce chodzić do przedszkola, a ja nie wiem jak jej pomóc.

borówka

  • Aktywny
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #485 dnia: Styczeń 21, 2013, 19:35:39 »
Witam,
bardzo proszę o Waszą opinię:
byliśmy na pierwszych zajęciach SI. Terapeutka powiedziała nam, że u dziecka, które nie ukończyło 4 lat(ew.3,5roku)rzetelna diagnoza nie jest możliwa, gdyż dzieciom młodszym objawy w szybkim tempie mogą ewaluować. Można wystawić opinię, która po kilku miesiącach może być nieaktualna. W tym wieku (czyli poniżej 4lat) można prowadzić zajęcia wspomagające rozwój w zakresie SI, ale nie są to klasyczne zajęcia SI. Tutaj czytam, że diagnozę i terapię(?)mają takie maluszki jak mój, więc jak to jest?

zosia_

  • Global Moderator
  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 8011
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #486 dnia: Styczeń 21, 2013, 20:11:20 »
Najlepiej Iwpal by to wytłumaczyła.
Z tego co sie orientuję, nie stawia się diagnozy SI przed trzecim rokiem zycia, ale to nie znaczy, ze wcześniej nie można z różnymi deficytami pracować.

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #487 dnia: Styczeń 21, 2013, 21:26:38 »
Wywołana do odpowiedzi tłumaczę:
Pełną diagnozę procesów przetwarzania sensorycznego opartą o arkusz obserwacji klinicznej i testy SI stawia sie po 4 roku życia.
Przed 4 rokiem życia również diagnozuje sie dzieci w oparciu o obserwacje funkcji neurofizjologicznych (tzw.obserwacja kliniczna) i bardzo dobrą znajomosc norm rozwojowych. Jezeli sie je zna, to nie nie ma takiego określenia jak "dziecko za małe na diagnozę/terapię" czy tym bardziej "wyrośnie z tego" i "integracja sensoryczna kształtuje sie dopiero w okresie szkolnym" - w każdym wieku procesy przetwarzania sensorycznego powinny kształtować sie stosownie do tego wieku. I terapię sie prowadzi stosownie do wieku i potrzeb dziecka.
Jezeli czekamy, ze wyrośnie, to najczęsciej i owszem wyrasta, ale rosną także problemy.
Nie wszystkie małe dzieci wymagają intensywnych ćwiczeń na sali, niektóre, rzeczywiscie tylko wspomagania i zaleceń do domu, a niektóre intensywnej pracy z terapeutą, ale to wiadomo dopiero po diagnozie.
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

joso79

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 4
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #488 dnia: Styczeń 21, 2013, 21:43:44 »
Witam, czy możecie mi polecic dobrego terapeutę SI z Lublina? będę wdzięczna

ika_s

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 79
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #489 dnia: Styczeń 22, 2013, 12:38:04 »
iwpal - jeżeli możesz mi poświęcić jeszcze chwilę i cos doradzić. Diagnozę Mała miała postawioną kilka dni temu. Ma 5 lat. Nie wiem czy jest miarodajna, jak juz wyżej pisałam, ale po pierwszym moim szoku i załamaniu powoli wstaję i musimy spróbować coś zrobić. Wg diagnozy córcia w napięciu emocjonalnym trzepocze raczkami i staje na palcach. Ma symptomy nadwrażliwości dotykowej i słuchowej. Ma duże zapotrzebowanie na ruch i schematu działania. Stan pobudzenia ma tendencje narastające. Obserwacje aktywności przedsionkowych wskazują na zakłócenia pracy systemu przedsionkowego, w kierunku reakcji na ruch. Po obrotach w prawo i lewo - brak ruchów gałek ocznych. Dziecko fiksuje wzrok na przedmiotach i czynnościach. Zabużenia prosesów sensorycznych o typie nadwrażliwym. Ma problem z róznicowaniem wrażeń z mięśni i ścięgien, co pokazuje jakość odtworzenia różnego rodzaju ruchu. Ma trudności z zapamiętaniem sekwencji dżwięków.. W większości aktywności obserwowano nieadekwatne napięcie mięśniowe. Wyrażna męczliwosć, pokładanie się. Niepełna integracja tonicznego odruchu błędnikowego i odruchu TOB. Widoczne problemy z praksją i planowaniem motorycznym. Nie separuje ruchów ciała. W teście obustronnej koordynacji nie otrzymała punktów ze względu na powtarzanie sekwencji. Wyniki obserwacji dotyczą głównie sysemu przedsuionkowego i proprioceptywnego. Ma trudności w odbiorze bodźców czucia głębokiego. Nadmierna reakcja na bodźce dotykowe i słuchowe. Większa męczliwość dziecka.

Czy to bardzo źle jak na jedno dziecko? Diagnozować dalej czy powtórzyć tę diagnozę gdzie indziej? Do diagnozy mam dołączony 6-stronicowy opis różnych ćwiczeń, ale zupełnie nie wiem jak to ugryźć. Mamy czas rano i wieczorem, żeby z nią poćwiczyć, ale jak? Tyle rzeczy jest tam wymienionych, które powinnam jej kupić, a jednocześnie nie wolno jej przeciążać. W połowie lutego będzie miała zmienione przedszkole, gdzie jest możliwośc wykupienia terapi SI. Mam zaczekać na diagnozę jeszcze tamtego terapeuty czy pokazać ta naszą prywatną diagnozę.  Poczekałabym, ale ona tak strasznie macha tymi łapkami i swoim konikiem. Jak jej zabieram tego konika, to jest jeszcze bardziej nerwowa. Do tego jak pójdzie do przedszkola, to pewnie dojdziemy do apogeum tych zachowań. Co ja mam robić. Narazie mąż wziął ta listę i próbuje po kolei jej te ćwiczenia pokazaywać. Podoba się małej, ale nie wiem czy to jej nie zaszkodzi.Co robić?

borówka

  • Aktywny
  • ***
  • Wiadomości: 170
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #490 dnia: Styczeń 22, 2013, 17:26:29 »
Zosia_, iwpal dziękuję za odpowiedzi. Pozdrawiam

danabi

  • Kreatywny
  • ****
  • Wiadomości: 424
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #491 dnia: Styczeń 27, 2013, 15:10:34 »
Czy spotkałyscie się z takim zachowaniem- krępowanie sobie rąk w nadgarstkach czym ma pod ręką, np, szalikiem, koszulą, gdy nie ma ich- to wkłada ręce pod gumkę spodni lub majtek?
I jak to wyeliminować?
Czy to zaburzone SI, proszę o odpowiedź.

ricorete

  • Kreatywny
  • ****
  • Wiadomości: 290
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #492 dnia: Styczeń 27, 2013, 18:19:11 »
Nie wiem, czy w dobrym wątku piszę. Mam ostatnio wielki ból głowy, bo po kilku lekturach książek opisujących zaburzenia SI zaczynam coraz więcej rozumieć jak Mój Synek przetwarza bodźce ze świata i jak bardzo ten odbiór jest zaburzony. Podam najbardziej przerażający mnie przykład. Kuba nie umie jednocześnie patrzeć i słuchać, tzn. jeśli powiem mu aby powtórzył po mnie JA on idzie w zaparte i mówi np DA(akurat ćwiczyliśmy te sylabki) jeśli pokażę mu na kartce słowo JA i sie spytam co to, bez problemu mówi JA. Każde nowe polecenie trzeba mu zobrazować lub połączyć z jakimś gestem bo inaczej nie rozumie. Chyba że są to tak często słowa jak CHODŹ czy STÓJ albo NIE itp.,  Czy ktoś miał podobne doświadczenia , czy jest to do wypracowania , czy to znaczy, że jak 4-latek tak ma to będzie miał tak całe życie. Jesteśmy po 1,5 roku intensywnej terapii logopedycznej i psychologicznej i wszyscy specjaliści są zdania, że Kuba robi zbyt małe postępy jak na założoną na początku terapii diagnozę. Czy możecie polecić kogos kto ma doświadczenie w tego typu problemach???

ToTa

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1623
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #493 dnia: Styczeń 27, 2013, 19:00:13 »
Ricorette, cos go blokuje, nasza okulista uwaza ze sluch i wzrok powinny byc badane razem, ze oba zmysly sa ze soba bardzo powiazane...  ... jak i pozostale sie wspomagaja. Przy zaburzeniach SI jest na prawde trudno isc do przodu, to bardzo utrudnia. Slyszalam od znajomej ze jak synkowi jej kolezanki unormowaly sie zaburzenia SI to strzelil jak rakieta, w tej chwili jest w pierwszej klasie i radzi sobie duzo lepiej niz rowiesnicy, czyta na poziomie 4 klasy.
mistrzu ♥         kwiecien 10'
Tinus{DTaP, HepA, Hib, Prevnar, HepB, HepB sc, }

prof. Andrzej Nowak "Jak Zachód.... " https://m.youtube.com/watch?v=yfQ7rpq_irA

ricorete

  • Kreatywny
  • ****
  • Wiadomości: 290
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #494 dnia: Styczeń 27, 2013, 19:20:08 »
Teraz tylko znaleźć to COŚ i odblokować. Kuba naprawdę dużo zaczął naśladować i ogólnie interesuje się światem i ludźmi, jednak właśnie przez problem z przetwarzaniem bodźców czasami trudno mu do końca zrozumieć na czym ten świat stoi.