Autor Wątek: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne  (Przeczytany 268003 razy)

0 Użytkowników i 2 Gości przegląda ten wątek.

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #435 dnia: Sierpień 20, 2010, 09:31:36 »
należy dziecku ćwiczyć prawą półkulę mózgową, aby przejęła funkcje mowy lewej półkuli.
Kwestia przejmowania funkcji przez inne struktury jest bardzo dyskusyjna, a co dopiero zamiany stronami (prawa półkula odpowiada neuroanatomicznie za inne aspekty mowy i praca nad nią moze wydatnie wspomagac terapię, ale małe są szanse na przejęcie funkcji).


Cytuj
Zalecono jedynie dziecku pracę metodą krakowską czyli o ile się dobrze orientuję MTG (manualne torowanie głosek E. Wianeckiej) bagatelizując wszelkie metody pracy bazujące na ruchu...
I tu moje pytanie Pani Iwono... czy faktycznie nasze działania jako terapeutów są bezzasadne w takim przypadku?

Nieporozumienie wynika być moze z innego spojrzenia na problem mowy (wąsko lub szeroko), w SI nie zajmujemy sie samą mową, ale pracując na innymi sferami wpływamy na mowę pośrednio pobudzając ośrodki Broca i Wernickego (pęczek łukowaty przewodzący pobudzenie sensoryczne przechodzi przez te ośrodki).
Ponadto, jezeli u dziecka oprócz zaburzeń mowy stwierdzamy problemy ze zmysłem dotyku, czuciem ruchu, praksją, to nie ma najmniejszych szans, aby dzięki samej logopedycznej uległy one poprawie. Ponadto u wielu dzieci z afazją, mamy tez... dyspraksję.

U wielu dzieci z zaburzeniami sensorycznymi obserwuję takie zjawisko, że nawet gdy poprawiło sie u nich odbieranie dotyku czy dźwięków (np. dzięki jakiejś formie leczenia), to praksja (czyli planowanie ruchu) nadal wymaga wielkiego nakładu pracy.
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

marag

  • Kreatywny
  • ****
  • Wiadomości: 344
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #436 dnia: Sierpień 31, 2010, 10:18:42 »
Jak to jest z SI? Czy zaburzenia SI mogą występować jako samoistne zaburzenia, czy zawsze współwystepują z jaką inną jednoską chorobową czy z innymi zaburzeniami? Usłyszałam opinie fizjoterapeuty, że SI będzie łagodziło objawy, ale nie zlikwiduje przyczyn owych zaburzeń, a przyczyny mogą nadal rozwój zaburzać.

Moje dziecko bedzie diagnozowane pod katem epilepsji, ale ma tez cale mnostwo zaburzen sensorycznych, jest nadwrazliwy/czy tez ma ta wrazliwosc zaburzona (nie wiem jak to nazwac, jest w trakcie diagnozy) na dotyk i dzwieki, najbardziej nadwrazliwa jest twarz, nie lubi delikatnych powierzchni, materiałów, lubi mocne uciski i szorstkie powierznie, wszelkie dzwonienia, glosne zwlaszcza, wywołuja u niego okrzyki nie zadowolenia, a jego odruchy, które moga i najprawdopodobniej sa padaczkowe (zaciskanie powiek, wystawianie i chowanie szybkie jezyka, przyginanie nagle glowy do ramienia, alebo do klatki piersiowej, ruchy ustami i wogole duzo ruchow miesni twarzy) czesto pojawiaja sie przy takich wlasnie okazjach, czyli podczas doswiadczania przez niego nielubianych bodzcow, choc czasem wystepuja samoistnie....Aci i nie przekracza srodkowej linii ciala...

Jak to w takim razie jest, czy SI bedzie doraznie tylko zaleczalo jego problemy?
dziekuje z gory za odpowiedz
Kubus - maj 2009

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #437 dnia: Wrzesień 02, 2010, 20:41:47 »
Zaburzenia SI mogą występowac same, bez innych zaburzen - są one zaliczane do tzw. "miękkie" objawów neurologicznych - te sa zwykle "wyleczalne" w bardzo duzym procencie (niektórzy mówią ze prawie w 100%) i efekty sa trwałe i nieregresujące.
Bywa jednak, że zaburzenia przetwarzania sensorycznego towarzyszą innym dysfunkcjom (np.w autyzmie stanowią ok 1/3 problemów, reszta to atypowy rozwój różnych części mózgu oraz zaburzenia somatyczne; towarzyszą tez uszkodzeniom mózgu np. MPDz i wadom genetycznym) - i tu nie ma pełnej wyleczalności, tylko duża poprawa odbioru i przetwarzania bodźców i poprawianie planowania ruchu (przy odpowiednio długiej terapii uzyskane efekty tez na ogół trwałe).
Musimy sie liczyć z tym, że o ile przy "czystych" deficytach SI terapia trwa ok.1,5-2 lat i mówimy sobie "do widzenia", o tyle przy większych problemach te 2 lata moga nie byc wystarczające, a efekty nie byc szybkie.

Cytuj
a jego odruchy, które moga i najprawdopodobniej sa padaczkowe   (zaciskanie powiek, wystawianie i chowanie szybkie jezyka, przyginanie   nagle glowy do ramienia, alebo do klatki piersiowej, ruchy ustami i   wogole duzo ruchow miesni twarzy)

Takie objawy trzeba różnicować z tikami - i niekoniecznie na wszystko pomoże terapia SI.

Cytuj
Jak to w takim razie jest, czy SI bedzie doraznie tylko zaleczalo jego problemy?
Terapia SI bedzie poprawiała jego funkcjonowanie - tylko i aż "doraźnie", ale najczęsciej w sposób trwały.
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

zosia_

  • Global Moderator
  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 8011
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #438 dnia: Wrzesień 19, 2010, 22:43:57 »
Czy jesli dziecko prawie 4 letnie zaczyna coraz cześciej przemieszczać się "szorując" pupą po podłodze opychają się rękoma i nogami  to może oznaczać jakiś problem SI  ?

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #439 dnia: Wrzesień 19, 2010, 23:09:26 »
Niekoniecznie, moze to byc zabawa, poznawanie swojego ciała w innym kontekście.
Jezeli to bedzie jednak główna aktywnoscią, to nalezałoby to traktowac tak jak stymulację, czyli sygnał jakichs potrzeb ruchowych bądź sensorycznych.
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

zosia_

  • Global Moderator
  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 8011
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #440 dnia: Wrzesień 19, 2010, 23:18:39 »
Ze mna pewnie już dawno jest coś nie tak ;)  bo ja wszystko obserwuję i zaraz się zastanawiam gdzie to przypiąć ;) Sama nie wiem czy to zabawa czy sygnał, że coś jest nie tak.  On robi też coś dziwnego. Jeśli siada na podłodze z podkulonymi kolanami to czesto w literę "W", natomiast jeśli siada na krześle lub innym podwyższeniu - to idealnie stopy układa pod pupą tak jak powinien. To ma jakiś sens ? Lubi też wciskać sobie coś pod pupę, pieluszkę, poduszkę, bluzę, misia, cokolwiek. Czasem też chodzi ściskając tetrową pieluchę między udami lub kolanami..
« Ostatnia zmiana: Wrzesień 19, 2010, 23:20:12 wysłany przez zosia_ »

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #441 dnia: Wrzesień 20, 2010, 09:09:01 »
Siad W jest siadem nieprawidłowym, pochodną niezintegrowanego Symetrycznego Tonicznego Odruchu Szyjnego, służy uzyskaniu większej płaszczyzny podparcia przy niskim napięciu posturalnym.

Cytuj
Lubi też wciskać sobie coś pod pupę, pieluszkę, poduszkę, bluzę, misia, cokolwiek. Czasem też chodzi ściskając tetrową pieluchę między udami lub kolanami..
Stymulacja o charakterze "onanizmu" ?
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

zosia_

  • Global Moderator
  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 8011
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #442 dnia: Wrzesień 20, 2010, 13:06:51 »
No ale jak wytłumaczyć, że NIGDY nie siada w "W" na krześle lub na podwyższeniu ?
To "wciskanie" pod pupe raczej nie jest stumulacją typu "onanizm". Bardziej mi to wygląda, jakby szukał dodatkowego oparcia, wypełnienia. Wciska sobie tez pieluchę czy cokolwiek w taki sam sposób pod brodę, robi taką "kulę" i przyciska do szyi/ klatki piersiowej i tak chodzi. Wygląda, jakby chciał podeprzeć głowę. Często robi tak też przed zaśnięciem.

Jak był mały pracowaliśmy jakiś czas Vojtą bo miał zbyt duże napięcie mięśniowe. Czy napięcie może się zmienićz e zbyt dużego na zbyt małe ? Czy to ma jakiś związek czy może być zupełnie niezalezne ?

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #443 dnia: Wrzesień 20, 2010, 13:14:15 »
No ale jak wytłumaczyć, że NIGDY nie siada w "W" na krześle lub na podwyższeniu ?
Bo na krześle ma dodatkowe oparcie; jezeli to STOS, to zobaczysz, ze za jakis czas bedzie zawijal nogi za nogi krzesła albo siadał na jednej nodze.


Cytuj
To "wciskanie" pod pupe raczej nie jest stumulacją typu "onanizm". Bardziej mi to wygląda, jakby szukał dodatkowego oparcia, wypełnienia. Wciska sobie tez pieluchę czy cokolwiek w taki sam sposób pod brodę, robi taką "kulę" i przyciska do szyi/ klatki piersiowej i tak chodzi. Wygląda, jakby chciał podeprzeć głowę. Często robi tak też przed zaśnięciem.

Moze rzeczywiście sie w taki sposób stabilizuje

Cytuj
Jak był mały pracowaliśmy jakiś czas Vojtą bo miał zbyt duże napięcie mięśniowe. Czy napięcie może się zmienićz e zbyt dużego na zbyt małe ? Czy to ma jakiś związek czy może być zupełnie niezalezne ?

To nie takie rzadkie, że WNM z niemowlęctwa jest wzmożonym napieciem na obwodzie wtórnie do niskiego w centrum ciała, a to, co jest teraz, to pochodna okresu niemowlęcego.
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

zosia_

  • Global Moderator
  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 8011
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #444 dnia: Wrzesień 20, 2010, 13:37:51 »
Czyli jednak :( A miałam nadzieję, że problemy z integracją sensoryczną jakoś go omineły. Czyli pewnie czas najwyższy zacząć działać w tym kierunku ?

Agnieszka 77

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 3
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #445 dnia: Wrzesień 24, 2010, 10:59:36 »
Witam,
od kilku tygodni szukam informacji na temat SI i trafiłam tutaj.
Mam problem z moim 7-letnim synem. Wychowawczyni poprosiła mnie na rozmowę, podczas której powiedziała iż podejrzewa u Mateusza właśnie zaburzenia SI. Objawy - nadwrażliwość na niektóre dźwięki (np. "szum" rozmawiających dzieci, szuranie krzesłami - zatyka wtedy uszy i skarży się na ból głowy) - przy czym sam bardzo głośno mówi, nie przeszkadza mu hałas (krzyki) na korytarzu. Laryngologicznie jest ok - sprawdziliśmy od razu. Aha - jako przedszkolak miał wrecz odwrotne zachowania - jak gdyby się "wyłączał" - nie docierało do niego co się mówi, jakby nie słyszał, miał "swój świat" - mruczał, mówił do siebie, mlaskał językiem (to jest i teraz). Do tego ma pewne cechy nadwrażliwości na dotyk - coś jakby małą odporność na ból. Odbiera jako ból bodźce, które przeważnie nie są zbyt uciążliwe - typu obcinanie paznokci, czesanie, strzyżenie. Ma słabą koordynację ruchów, często potyka się o coś, wpada w kogoś (jakby miał problem z oceną odległości), słabo rzuca i kopie piłkę, ma problem ze skakaniem, staniem na jednej nodze (i staniem wogóle ;) ) - przy czym jako 4-latek nauczył się jeździć na 2-kołowym rowerze. Generalnie nie usiedzi w miejscu (chociaż w szkole w miarę mu to wychodzi - poza tym że kładzie się na ławce) - wydaje mi się że ma dosyć wiotkie mięśnie szkieletowe. Podczas pisania i rysowania skarzy się na ból ręki - dosyć mocno przyciska ołówek do kartki i chyba dość mocno go chwyta - bardzo późno zaczął rysować - dopiero jako 5-latek.
Przy tym wszystkim jest inteligentnym chłopcem, ciekawym świata, ma dobrą pamięć, potrafi czytać (mimo że to dopiero początek 1 klasy), dodaje w pamięci do 100 - generalnie radzi sobie dobrze.
I moje pytanie - czy powinnam konsultować go pod kątem SI - czy są ku temu podstawy? czy nie przejmować się za bardzo opinią wychowawczyni i pozwolić "dojrzeć" mu samemu? Nie chciałabym czegoś zaniedbać, a jednocześnie nie chcę być też przewrażliwioną mamą, która "szuka dziury w całym"...
Szczególnie proszę o wskazówki Iwpal - z Twoich postów sporo się już dowiedziałam... Z góry dziękuję

zosia_

  • Global Moderator
  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 8011
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #446 dnia: Wrzesień 24, 2010, 11:26:51 »
Masz szcęście, że macie taką czujną i mądrą nauczycielkę. To rzadkość.
Nie czekaj az sie coś samo naprawi bo problem może się też pogłębić. Znajdż DOBREGO specjalistę, zróbcie diagnozę i do dzieła. Im wcześniej tym lepiej.

Agnieszka 77

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 3
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #447 dnia: Wrzesień 24, 2010, 11:36:56 »
Dzięki za odpowiedź.
To fakt - nauczycielka jest niesamowicie mądra, dobra i mimo kilku zaledwie tygodni zna już dobrze "swoje" 27 dzieci...
A czy ktoś się orientuje może czy w Rzeszowie lub okolicach można znaleźć specjalistę od SI?

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #448 dnia: Wrzesień 24, 2010, 18:49:54 »
Objawy - nadwrażliwość na niektóre dźwięki (np. "szum" rozmawiających dzieci, szuranie krzesłami - zatyka wtedy uszy i skarży się na ból głowy) - przy czym sam bardzo głośno mówi, nie przeszkadza mu hałas (krzyki) na korytarzu. (...) Do tego ma pewne cechy nadwrażliwości na dotyk - coś jakby małą odporność na ból. Odbiera jako ból bodźce, które przeważnie nie są zbyt uciążliwe - typu obcinanie paznokci, czesanie, strzyżenie. Ma słabą koordynację ruchów, często potyka się o coś, wpada w kogoś (jakby miał problem z oceną odległości), słabo rzuca i kopie piłkę, ma problem ze skakaniem, staniem na jednej nodze (i staniem wogóle ;) ) - przy czym jako 4-latek nauczył się jeździć na 2-kołowym rowerze.(...)Podczas pisania i rysowania skarzy się na ból ręki - dosyć mocno przyciska ołówek do kartki i chyba dość mocno go chwyta - bardzo późno zaczął rysować - dopiero jako 5-latek.

Bardzo wyraźne wskaźniki, rzeczywiście sugerujące dalszą diagnostykę

Cytuj
czy nie przejmować się za bardzo opinią wychowawczyni i pozwolić "dojrzeć" mu samemu?

Jezeli miałby wyrosnąc, to max do 7. roku życia, potem deficyty niestety mają tendencję do utrwalania sie, a jezeli do tego dziecko jest inteligentne, to wyraźnie zauważa różnicę pomiedzy swoimi umiejętnościami a tym, co prezentują rówieśnicy - i moga zacząć sie wtórne problemy z samoocena.

Niestety, nie znam nikogo w Rzeszowie, ale na pewno sa terapeuci   
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

agnisia

  • Aktywny
  • ***
  • Wiadomości: 136
Odp: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #449 dnia: Wrzesień 25, 2010, 23:05:41 »
A czy ktoś się orientuje może czy w Rzeszowie lub okolicach można znaleźć specjalistę od SI?
W Rzeszowie jest Danuta Ślęczka. Poznałam ją na szkoleniu z innej działki  :)
"Dawaj to, co masz, czym jesteś.
Dawaj przedmioty, ale nade wszystko siebie,
swoją opiekę, swoją pomoc, swoje współczucie..."
                                                       M. Maliński
Pozdrawiam Agnieszka