Autor Wątek: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne  (Przeczytany 268053 razy)

0 Użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

illa

  • Kreatywny
  • ****
  • Wiadomości: 467
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #45 dnia: Styczeń 10, 2006, 22:22:55 »
Kochani kupilam trampoline dla mojego dziecka, ktore uwielbia skakac po materacach, fotelach i innych, oczywiscie ma problemy z integracja sensoryczna, mamy terapie no i nasza pani powiedziala ze nie jest to zbytnio wskazane, moze dwa razy dziennie po kilka minut :down: , a ja tu taki zakup zrobilam  :down: , moze ktos mi odpowie dlaczego???jest tu kilku specjalistow z tej dziedziny, wielki uklon w ich strone,.
pozdrawiam Illa

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #46 dnia: Styczeń 10, 2006, 22:35:21 »
Prawdopodobnie chodzi jej o to, ze dziecko moze sie przestymulować, czyli dostarczyć sobie naraz zbyt dużo bodźców mogących przeciążyc dany narząd zmysłu, co spowoduje jego dalszą złą pracę. Jeżeli szczególnie lubi skakać, to znaczy, ze stymuluje sobie tylko receptory siły grawitacji w układzie przedsionkowym (które reagują na ruch góra-dół), bo ma je podwrażliwe (tzn, ze sa one ciągle głodne bodźcow), ale w ten sposób oszukuje inne receptory, które moga byc nadwrażliwe (np. kanały pólkoliste, które dają informacje o położeniu ciała w przestrzenie wtedy, gdy głowa ustawiona jest pod jakims kątem); przesymulowując jeden receptor, nie dajemy tego, co trzeba innemu. Terapeutyczne są 2-3 minuty na jeden"seans"; potem inna aktywność. Kilka razy dziennie po 2-3 minuty i trampolinka bedzie odpowiednio wykorzystana.
Przestrzegam przed kupowaniem wszystkiego, co jest w sali terapeutycznej, bo o ile na terapii i na placu zabaw dziecko powinno sie wyżywać, to w domu już niekoniecznie w takim natęzeniu. A sprzęty prowokują do określonych działań.
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

illa

  • Kreatywny
  • ****
  • Wiadomości: 467
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #47 dnia: Styczeń 10, 2006, 22:43:31 »
No to dziekuje za odpowiedz i jeszcze jedno pytanko, maly uwielbia plasteline, wlasciwie moglby z nia chodzic caly dzien non stop, nawet jak zasypia to o nia prosi, coz to za zagadka ciala???? Iwona jak jeszcze jestes to prosze o odpowiedz
Illa

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #48 dnia: Styczeń 10, 2006, 22:49:42 »
To rzeczywiście zagadka :p  i niestety nie widzac młodego mam z tym kłopot. To pewne taka jego "maskotka", która dostarcza mu różnych bodźców: moze dotyk, może zapach, moze kolor, moze musi mieć cos w palcach i nimi manipulować... A moze jest jakiś klucz, o którym nie wiemy  :cool:
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

agnieszka71

  • Aktywny
  • ***
  • Wiadomości: 225
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #49 dnia: Styczeń 11, 2006, 00:09:40 »
Illa, a czy on tylko chodzi z tą plasteliną, czy także ją ugniata i manipuluje, lepi?
Może wogóle dostarcza sobie silnych bodźców, bo jak napisała Iwonka, jest ich nieustannie głodny. Więc skacze, rzuca się na materac, biega, ściska, mocno się przytula...? Jak rysuje? Czy silnie dociska kredkę do papieru, czy ma tendencję do dotykania wszystkiego, wypróbowywania? To świadczyłoby o podwrażliwości dotykowej...
Pozdrawiam
mama Jasia (1996) i Zosi (2004)

illa

  • Kreatywny
  • ****
  • Wiadomości: 467
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #50 dnia: Styczeń 11, 2006, 08:58:06 »
No wlasnie , chodzi i ja ugniata, caly czas moglby to robic, natomiast na  kredke to ma bardzo slaby nacisk, ledwo widoczny, a z tym skakaniem to jest ale nie jakos maniakalnie, juz coraz mniej, ale z tymi raczkami to napewno cos ma bo ma tak delikatny dotyk, jak mgielka, a zdrugiej strony na drabince trzymajac sie za raczki potrafi wisiec dluzej niz ja :D  :D  :D
pozdraiwam Illa

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #51 dnia: Styczeń 11, 2006, 09:08:13 »
Jezeli ciągle dusi plastelinę, a słabo trzyma kredkę, ale na drabince wisi, ze hej (to supełnie inny rodzaj ucisku/nacisku - pomaga mu siła grawitacji), to moze oznaczac, ze ma problemy z róznicowaniem dotykowym (dyskryminacja dotykową) na bazie podwrażliwości dotykowej i zaburzeń propriocepcji (czucia głebokiego). To jest tak skomplikowane, ze nie widząc jakości tego, co robi, tylko znając opis mozemy mieć błedne przypuszczenia. Terapeuta, który go widzi w różnych sytuacjach bedzie mógł coś wiecej powiedzieć.
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

illa

  • Kreatywny
  • ****
  • Wiadomości: 467
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #52 dnia: Styczeń 11, 2006, 16:52:58 »
Tak czy inaczej dziekuje za dobre checi i fachowy opis :D  :D  :D

anet

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 708
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #53 dnia: Styczeń 20, 2006, 16:30:39 »
witam
Juz od dawna wydawało mi sie ze Kuba ma problemy z SI, jedan zajeta innymi sprawami... terpia, diety ... jakos zapomniałam ze trzeba sie  tym zająć.
Przeczytałam cały wątek i napisze jakie wysunęłam wnioski.
1.
Cytat
Integracja sensoryczna zaczyna się w życiu płodowym, intensywny jej rozwój przypada na 1 rok życia (głównie poprzez ruch)

domyślam  się ze to znaczy ze dzieci ruchliwe( oczywiscie bez przesady) mają mniejsze problemy z SI? pytam dlatego ze Kuba w 1 roku zycia prawie sie nie przemieszczał.. bez pełzania, bez raczkowania, nawet nie chodził samodzielnie przez 12 mies...

2.
Cytat
Dysfunkcje Integracji Sensorycznej
to złe przetwarzanie i organizowanie wrażeń sensorycznych, czyli:

    * nadmierna wrażliwość na stymulację (na dotyk, przedsionkowa i często współwystępujące: słuchowa, wzrokowa, węchowa i smakowa)
    * zbyt mała wrażliwość/ reaktywność na stymulację sensoryczną

Cytat
zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności ruchowej


U Kuby widze problemy z nadmierna wrazliwość na dotyk i słuchową. A takze do niedawna zbyt niski poziom aktywnosci ruchowej.....Czyli tak na prawde problem ze wszystkim....
Wydaje mi sie tez ze ma zaburzona motorykę dużą...
3.

Cytat
Cechy dziecka z zaburzeniami proprioceptywnymi:

    * wykonuje sztywne i nieskoordynowane ruchy
    * wydaje sie niezdarne
    * ma trudnosci z ocenianiem odległości (np. ciągle wpada na przedmioty)
    * ma trudności z wejściej i zejściem po schodach
    * ma trudności z siadaniem na krzesełku
    * ma trudności z ubieraniem i rozbieraniem się
    * chwyta zabawkę, kredkę zbyt mocno
    * ma obniżone napięcie mięśniowe
    * ruchy sa niezgrabne, wolniejsze, dziecko wkłada w nie więcej wysiłku
    * moga byc problemy w zabawach ruchowych (dziecko mówi, ze nie lubi bawić się z innymi, nie lubi grać w piłkę)
    * jeżeli sa problemy z propriocepcją w dłoniach, to trudności z zapinaniem guzików, odkręcaniem pokrywek, kurków w kranie

 i do Kuby pasują: wydaje sie niezdarne, ma trudnosci z ubieraniem......


i teraz wielka prośba :)  Czy możecie coś polecić??

anet

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 708
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #54 dnia: Styczeń 20, 2006, 16:32:12 »
Cytat
nawet nie chodził samodzielnie przez 12 mies...

mialo być przed 12 miesiącem... ale nie umiem edytowac postu....

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #55 dnia: Styczeń 20, 2006, 16:47:43 »
Cytat
domyślam  się ze to znaczy ze dzieci ruchliwe( oczywiscie bez przesady) mają mniejsze problemy z SI?

Anet, masz rację.
Cytat
pytam dlatego ze Kuba w 1 roku zycia prawie sie nie przemieszczał.. bez pełzania, bez raczkowania, nawet nie chodził samodzielnie przez 12 mies.
Zdrowy mózg pokonuje te wszystkie etapy, bo tak jest zaprogramowany; pełzanie i raczkowanie to funkcja dosyć wczesnego etapu w rozwoju mózgu, dlatego, jeśli tego zabrakło to możemy przypuszczać, ze uszkodzenie, czy blokada jest w moście lub jest problem przepływu impulsow między pólkulami.
A zaburzenia SI występują prawie u każdego dziecka z autyzmem - właściwie możemy założyć, ze są na pewno.
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

anet

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 708
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #56 dnia: Styczeń 20, 2006, 16:58:22 »
dzieki za odpowiedz...
a czy mozesz mi coś polecieć?? bardzo prosze..
tzn są  tutaj różne cwiczenia, ale podejrzewam ze wszystkich na raz nie bede w stanie wykonać....

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #57 dnia: Styczeń 20, 2006, 17:24:20 »
Najpierw musi być diagnoza - terapeuta musi ocenic stan funkcjiniwania podstawowych zmysłów i dopiero pod tym kątem dobiera sie cwiczenia/zabawy terapeutyczne; nie ma szansy, aby zdiagnozować kogos pzrez internet, bo nawet najlepszy opis ilościowy nie odda jakości.
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

agnieszka71

  • Aktywny
  • ***
  • Wiadomości: 225
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #58 dnia: Styczeń 20, 2006, 17:39:57 »
A ja trochę z boku tematu
Cytat (anet @ Sty. 20 2006,16:32)
ale nie umiem edytowac postu....

Anet, w prawym, górnym rogu Twojej odpowiedzi jest ikonka "edycja", a potem to już tylko "modyfikuj wiadomość"... :)
Pozdrawiam
mama Jasia (1996) i Zosi (2004)

anet

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 708
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #59 dnia: Styczeń 21, 2006, 13:01:02 »
dziekuje za informacje.. ale mam w takim razie jeszcze jedno pytanie...
gdzie w Krakowie można zdiagnozować dziecko od tym kątem?
pozdrawiam