Autor Wątek: podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne  (Przeczytany 267958 razy)

0 Użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

agnisia

  • Aktywny
  • ***
  • Wiadomości: 136
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #15 dnia: Lipiec 05, 2005, 12:37:43 »
Tak, mam adres do kobiety, która szyje takie kamizelki. Wyślę adres na priva.
"Dawaj to, co masz, czym jesteś.
Dawaj przedmioty, ale nade wszystko siebie,
swoją opiekę, swoją pomoc, swoje współczucie..."
                                                       M. Maliński
Pozdrawiam Agnieszka

agnisia

  • Aktywny
  • ***
  • Wiadomości: 136
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #16 dnia: Lipiec 05, 2005, 13:25:48 »
Iwpal, ja szczoteczkę chirurgiczną (tą co Ty masz) kupiłam w Warszawie w sklepie Cezal za 9 zł. , więc jak mi sprowadzili tą w woreczku za 4,5 zł. byłam zadowolina, że rodzice nie będą tak dużo płacili. Po tym co napisałaś, ile Ty zapłaciłaś, to aż mi oczy wyszły z orbit  :p . Potwierdza się jedno - najlepiej kupować z pierwszej ręki, bo wszędzie na nas zarabiają.
"Dawaj to, co masz, czym jesteś.
Dawaj przedmioty, ale nade wszystko siebie,
swoją opiekę, swoją pomoc, swoje współczucie..."
                                                       M. Maliński
Pozdrawiam Agnieszka

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #17 dnia: Lipiec 05, 2005, 15:28:28 »
Kupilam te szczotki wlasnie z pierwszej reki, bo od producenta. Pomyliłam się z ceną za sztuke bo to wychodzi 2,28 (w paczce było 25 sztuk). Mi tez wyslij na priva adres do pani od kamizelek.
"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

agnieszka71

  • Aktywny
  • ***
  • Wiadomości: 225
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #18 dnia: Lipiec 05, 2005, 16:28:17 »
Iwonko, super wątek... :D  dla rodziców to taka wiedza w pigułce na temat SI.
Od siebie dodam jeszcze tylko kilka propozycji ćwiczeń stymulujących układ przedsionkowo- prioprioceptywny.

ćwiczenia aktywne na ruchomym podłożu i nie tylko:
-jazda na deskorolce (slalom w pozycji na brzuchu)
-bujanie na dużej piłce terapeutycznej połączone ze zbieraniem pieniążków lub innych drobnych elementów i wrzucaniem ich do kubeczka (przekraczanie linii środka, liczenie)- o łączeniu różnych aktywności pisała także agnisia.
-odbijanie nogami balonika zawieszonego na sznurku podczas huśtania na huśtawce
-chodzenie rakiem do tyłu z piłką na brzuchu
-czworakowanie po wytyczonym torze, w połączeniu z innymi aktywnościami np fiksowaniem wroku na konkretnych obiektach- obrazkach, bitach... (Uwaga: TYLKO W POZYCJI CZWORACZEJ DZIECKO ODCZUWA NACISK STAWOWY NADGARSTKA D£ONI- OBCI¡ŻENIE STAWÓW NADGARSTKA TO BOD¬CE DLA RECEPTORÓW PRIOPRIOCEPTYWNYCH. IM LEPIEJ WYKSZTA£CONE £UKI D£ONI TYM LEPSZE FUNKCJE MANIPULACYJNE I WYKONYWANIE RUCHÓW PRECYZYJNYCH)
Pozdrawiam
mama Jasia (1996) i Zosi (2004)

felicja

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 7
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #19 dnia: Lipiec 05, 2005, 17:51:20 »
Wspaniały wątek  :D A mnie nurtuje jedna rzecz u mojego synka(ZD) a mianowicie czy mruzenie oczu może miec cos wspólnego z SI?.Byłam juz u kilku lekarzy i nic .Synek miał robione EEG i nic nie wykazało zreszta tak tez przypuszczałam.Nie ma przy tym zadnych wyłaczeń to wygląda jakby raziło go słoneczko.Trwa to juz dość długo i coraz bardziej mnie to niepokoi .Obserwuję u niego równiez  chwilowe fiksowanie oczu .Z góry dziekuje za odpowiedz

iwpal

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1598
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #20 dnia: Lipiec 05, 2005, 19:46:15 »
Felicjo, dzieci z zD mają sporo zaburzeń SI - nadwrazliwości i podwrażliwości skórne, zaburzenia napiecia mięśniowego, spore potrzeby przedsionkowe. U Twojego synka mam dwa pomysły: nadwrażliwość wzrokowa lub problemy z konwergencją obu oczu (zbiezność obu pól wiedzenia, co nie jest problemem okulistycznym, tylko neurologicznym) i tylko mrużąc oczy lub patrząc pod pewnym kątem moze widzieć jeden obraz. Dużo czworakowania, a nawet powrót do pełzania, jazda na deskorolce (ruch liniowy przód-tył) połączony z patrzeniem na obrazki, turlanie połączone z patrzeniem na piłkę trzymaną nad głową.
Dziewczyny, dorzućcie jeszcze trochę ćwiczeń.




"Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
Pozdrawiam
IwonaP.

Amir

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 20
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #21 dnia: Lipiec 06, 2005, 09:12:43 »
Ja też "dokładam" się do komplementów nad tym wątkiem. Co do mrużenia oczu, to mój syn obecnie 7-letni, też tak robił i okazało się, że ma bliskowzroczność, teraz nosi okulary, no i leczymy zeza (gołym okiem go nie widać ale podobno jest odchylenie 12%).
Po wczorajszej, pierwszej wizycie, u terapeutki SI i psychologa, potwierdziło się, że Mati ma dużo zaburzeń sensorycznych i zachowań autystycznych. Szczotkujemy go jeszcze przez tydzień i kompresujemy stawy (ponoć są luźne). Pocieszyło mnie to, iż pani stwierdziła, iż Mateusz pod względem intelektualnym nie jest opóźniony i ma duże szanse wyjść z tego.

Mam pytanie - bo odkąd go szczotkujemy (a może to tylko przypadek), Mati zaczął nam moczyć się w nocy. Od pół roku już nie mieliśmy tego problemu, czy to może mieć związek z terapią?
Pozdrawiam serdecznie
Asia

felicja

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 7
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #22 dnia: Lipiec 06, 2005, 12:30:04 »
dziekuje bardzo za wskazówki .Okulista u nas odpada bo jest ale niewielka wada i nie jest to  mruzenie związane ze wzrokiem.

agnisia

  • Aktywny
  • ***
  • Wiadomości: 136
podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
« Odpowiedź #23 dnia: Lipiec 06, 2005, 12:38:41 »
Felicjo, rzeczywiście dzieci z ZD mają kłopoty ze wzrokiem pod względem neurologicznym, występują zaburzenia postawy, hipotonia, słaba praksja.
Ja bym zaczęła od ruchu liniowego a później rotacji.
Dla lepszego czucia ciała dziecka stymulacja dotykowa powierzchniowa i głęboka (masaże różnymi materiałami, ściskanie, turlanie, "naleśnik" unikać rozciągania stawów )

Podczas ćwiczeń uważać na :
  • ćwiczenia z nadmiernym wyprostem,
  • unikać skakania,
  • huśtania z głową w dół,
  • robienia przewrotów do przodu i do tyłu,
  • siadania w siadzie W.

    A teraz ćwiczenia na stymulację wzrokową:
  • siedzenie na czworakach i przenoszenie głowy na boki,
  • siedzenie po turecku i przypinanie spinaczy do ugiętej ręki,
  • siad w rozkroku i dotykanie ręką przeciwnej nogi,
  • toczenie sie po podłodze z jednoczesnym wpatrywaniem się w jeden punkt,
  • przenoszenie rzeczy z jednej strony na drugą,
  • leżenie na materacu i wpatrywanie się w oddalający się obrazek,
  • leżenie na materacu i przesuwamy przedmiotem w polu widzenia dziecka we szystkie strony (góra , dół, prawo, lewo, po skosie)
  • przybliżanie i oddalanie przedmiotów,

    To na razie tyle  :)




  • "Dawaj to, co masz, czym jesteś.
    Dawaj przedmioty, ale nade wszystko siebie,
    swoją opiekę, swoją pomoc, swoje współczucie..."
                                                           M. Maliński
    Pozdrawiam Agnieszka

    agnieszka71

    • Aktywny
    • ***
    • Wiadomości: 225
    podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
    « Odpowiedź #24 dnia: Lipiec 06, 2005, 21:16:24 »
    Felicjo, ode mnie także kilka propozycji ćwiczeń :) :

    -wykorzystanie kąpieli do zabaw stymulujących wzrok (w zaciemnionej łazience podświetlanie różnych przedmiotów, na różnych wysokościach i z różnych stron dziecka)
    -dotykanie rączką i łapanie światełka w wodzie i na brzegach wanny

    -przeciąganie malca w kocu (ruch liniowy)
    -raczkowanie po wytyczonym torze (mogą być dwa sznurki zawieszone między krzesełkami) i zbieranie spinaczy przypiętych do tych sznurków (lub rozwiązywanie przywiązanych do nich kokardek)
    -czworakowanie i toczenie główką piłki
    -bujanie na piłce terapeutycznej w pozycji na brzuszku przed lustrem (dziecko pokazuje swój nosek, brodę, oko dotykając paluszkiem lustra)
    - czworakowanie po wytyczonym torze zakończone malowaniem (palcami, kredą lub kredkami) na dużym kartonie lub tablicy. (Karton nie leży na podłodze, ale jest umocowany do tablicy lub ściany, dziecko musi wstać i namalować coś wykonując szerszy ruch ręką).
    Pozdrawiam
    mama Jasia (1996) i Zosi (2004)

    felicja

    • Nowicjusz
    • *
    • Wiadomości: 7
    podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
    « Odpowiedź #25 dnia: Lipiec 06, 2005, 21:29:18 »
    Jejku dziewczyny jestescie wspaniałe  :D Dziękuje za pomoc zaraz to wszystko pospisuję i od jutra  biore sie do roboty.

    iwpal

    • Zasłużony
    • *****
    • Wiadomości: 1598
    podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
    « Odpowiedź #26 dnia: Lipiec 06, 2005, 21:58:53 »
    Agnieszki! bardzo Wam dziękuję za Wasze zaangażowanie w przykłady ćwiczeń.

    Ja natomiast rzucam kolejną partie łatwiej strawnej teorii.
    Co to jest Integracja Sensoryczna i co to są Dysfunkcje Integracji Sensorycznej

    Integracja Sensoryczna
    • jest źródłem informacji o ciele i świecie - mózg musi umiec je zorganizować, aby człowiek mógł poruszać się, uczyć i zachowywać normalnie; mózg lokalizuje, sortuje i ukierunkowuje wrażenia sensoryczne
    • prawidłowa organizacja warunkuje kształtowanie percepcji, procesu uczenia sie i zachowania
    • przy nieprawidłowej organizacji życie moze przypominać korek samochodowy w godzinach szczytu

    Integracja sensoryczna zaczyna się w życiu płodowym, intensywny jej rozwój przypada na 1 rok życia (głównie poprzez ruch) i trwa aż do 7 r.ż., gdy procesy powinny być już tak rozwinięte, ze dziecko ma gotowość do nauki szkolnej.
    największy rozwój integracji sensorycznej występuje podczas celowej i ukierunkowanej reakcji na bodziec sensoryczny (czyli "reakcji adaptacyjnej", co jest podstawą SI i do czego dążą działania terapeuty, który stwarza dziecku optymalne srodowisko do wystąpienia takiej reakcji).
    Nikt nie ma perfekcyjnej SI (oooo, ja bym mogła wam opisać moje prywatne zaburzenia  :D  często podczas diagnozowania dziecka, rodzice mówią "i ja też to mam" albo "on to ma po mnie"  :laugh: ).
    Bardzo dobra SI jest wtedy, kiedy jest dojrzały układ nerwowy, a procesy są dobrze rozwinięte, wtedy człowiek jest skoordynowany, produktywny i szczęśliwy.
    Osoba ze słabą SI więcej wysiłku musi włożyć w codzienne czynności, a efekt jest często nieadekwatny do włożonego wysiłku i przez to odczuwa mniej sukcesu i satysfakcji.
    Pzreciętny czowiek ma jakaś bazę wyjściowa (geny?), ale do rozwoju SI niezbędna jest interakcja z wieloma rzeczami i adaptacja ciałą i mózgu do wielu wyzwań fizycznych w dzieciństwie, co odbywa się poprzez ruch. Dlatego dzieci z ograniczeniami ruchowymi z załozenia mają dysfunkcje SI.

    Dysfunkcje Integracji Sensorycznej
    to złe przetwarzanie i organizowanie wrażeń sensorycznych, czyli:
    • nadmierna wrażliwość na stymulację (na dotyk, przedsionkowa i często współwystępujące: słuchowa, wzrokowa, węchowa i smakowa)
    • zbyt mała wrażliwość/ reaktywność na stymulację sensoryczną
    UWAGA! zachowania niektórych dzieci zmieniają sie drastycznie od nadwrazliwości do podwrażliwości i odwrotnie, czasem nawet w krótkim czasie, dlatego BARDZO TRZEBA UWAZAÆ, ABY NIE PRZESTYMULOWAÆ (szczególnei łatwo to zrobić z układem przedsionkowym)
    • zbyt wysoki lub zbyt niski poziom aktywności ruchowej
    UWAGA! znowu może wystąpić zmienność w czasie, co jest cechą charakterystyczna w dysfunkcjach SI
    • problemy z koordynacją:
      • mała motoryka zaburzona i duża motoryka zaburzona
      • duza OK a mała zaburzona
      • duża zaburzona a mała OK (to jest rzadkość, ale jednak się zdarza)
    • opóźnienie rozwoju mowy, rozwoju ruchowego i trudności w nauce
    • słaba organizacja zachowania - impulsywność, rozpraszalność itp.
    • niskie poczucie własnej wartości

      CDN




    "Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
    zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
    Pozdrawiam
    IwonaP.

    makarc

    • Aktywny
    • ***
    • Wiadomości: 107
    podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
    « Odpowiedź #27 dnia: Lipiec 12, 2005, 21:18:00 »
    Super wątek , muszę go dokładnie przeanalizować i zastosować rady praktyczne.  Mam pytanie. Mój syn /5 lat, MPDz. ,norma intelektualna/ uwielbia "kiwać się " w przód i w tyl na dłoniach i kolanach robi to przy muzyce  , którą też uwielbia. Ja  nie rozumiem tego zachowania i ciągle mam mieszane uczucia, czy powstrzymywać go od tego czy mu na to pozwalać. To jest chyba jakaś autostymulacja? Co o tym sądzicie?

    iwpal

    • Zasłużony
    • *****
    • Wiadomości: 1598
    podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
    « Odpowiedź #28 dnia: Lipiec 12, 2005, 21:26:52 »
    Autostymulacja, która pierwotnie miała na celu dostarczenie bodźców do układu przedsionkowego. Potrzebuje jeszcze innego rodzaju stymulacji przedsionkowej (moze na deskorolce praód-tył lub hamak - na boki i turlanie, jeżeli nie ma epi). Nie powstrzymasz go, jezeli nie dostarczysz mu innego rodzaju bodźców. Czy raczkuje? Bo jeżeli nie, to moze to jest przygotowanie do tego.
    "Jeżeli nie możesz mieć tego, co najlepsze,
    zrób najlepszy użytek z tego, co masz"
    Pozdrawiam
    IwonaP.

    makarc

    • Aktywny
    • ***
    • Wiadomości: 107
    podstawy SI, czyli układ przedsionkowy i inne
    « Odpowiedź #29 dnia: Lipiec 12, 2005, 22:25:29 »
    Chodzi odkąd skończył 2 lata . W tej autostymulacji miał długą przerwę -ok. roku, już myslałam że skończył ale niedawno znowu zaczął.Na boki też sie umie kiwać przy muzyce, ale woli w przód i tył .CZy to mu kiedyś przejdzie ?