Autor Wątek: uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych  (Przeczytany 4232 razy)

0 Użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

anatka

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 5
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« dnia: Grudzień 03, 2004, 23:25:17 »
Jestem mamą niepełnosprawnego ruchowo dziecka, a zarazem nauczycielką w tzw. masowym gimnazjum. Mam pytanie w związku z kształceniem dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim lub umiarkowanym, którzy z różnych powodów uczą się  w tego typu szkole, przy zaleceniach z poradni o kształceniu specjalnym lub w szkole integracyjnej -oczywiście rodzic ma prawo wyboru szkoły. Czy może tak być, że tym dzieciom w szkole nie zapewnia się żadnych zajęć, np.rewalidacyjnych itp, brak jest jakiegokolwiek specjalisty oprócz "przedmiotowców", a jedynym "dostosowaniem się" do nich na lekcjach jest obniżenie poziomu nauczania niemalże do wczesnego etapu szkoły podstawowej, uczenie ich (?) programem szkoły specjalej w prawie 30 osobowych klasach(?) bez nauczyciela wspomagającego i stawianie wygórowanych ocen - "bo oni i tak niewiele mogą". Uczniowie ci w konsekwencji nie mają jakiegoś szczególnego postępu w rozwoju, natomiast uzyskują dość dobre oceny na świadectwie - bez jakiejkolwiek adnotacji o innym trybie kształcenia. Ci, którzy są upośledzeni w stopniu lekkim piszą dodatkowo test gimnazjalny oparty o obowiązującą wszystkich podstawę programową. Dyrekcja szkoły i znaczna część nauczycieli uważa, że tak właśnie należy rozumieć "Dostosowanie wymagań do możliwości dziecka". Jakiekolwiek rozmowy moje z dyr. kończą się stwierdzeniem,że nie ma pieniędzy. Ja osobiście tego nie popieram. Czy może ktoś spotkał sie z takim problemem?

rudzielec

  • Aktywny
  • ***
  • Wiadomości: 195
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 04, 2004, 10:30:36 »
Anatka.
Poruszyłaś temat tzw. nauczania włączającego (w tym przypadku bez zabezpieczenia dla dzieci). Przepisy prawa dotyczące nauczania są takie same, zarówno w szkołach integracyjnych jak i masowych. Pomoc idzie przecież za dzieckiem (tzn. powinna iść  :) ) Dobry zbiór przepisów z ich omówieniem jest na stronach kuratorium Gdańskiego i na stronach CMPPP w Warszawie. Proponuję też porozmawiać z rejonową Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną na temat wsparcia dla dzieci.
Jeżeli będziesz 7 grudnia w Szczecinie to serdecznie zapraszam do SP nr 41 ul. Cyryla i Metodego 44. W ramach Nauczycielskiego Forum Przyjaciół Integracji będziemy omawiać edukację dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i z niepełnosprawnościami sprzężonymi w przedszkolach i szkołach masowych.
Pozdrawiam gorąco
Monika

rudzielec

  • Aktywny
  • ***
  • Wiadomości: 195
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 04, 2004, 10:32:27 »
Jeszcze jedna informacja - uczniowie z upośledzeniem w stopniu lekkim piszą test gimnazjalny oparty o tę samą podstawę, jest on jednak dostosowany do możliwości dzieci
Pozdrawiam gorąco
Monika

anatka

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 5
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 07, 2004, 19:17:33 »
Niestety nie mam możliwość skorzystania z tego spotkania wSzczecinie, o którym piszesz.Będę musiała "poszperać" na tych stronach, o których wspominasz, ale jak do tej pory jakoś nie mogę trafić na informacje o nauczaniu włącznym. Wiem, że dzieci z upośl. lekkim piszą test dostosowany do swojej dysfunkcji, ale chodzi mi o to, czy jest jakiś przepis mówiący, jak ich oceniać w trakcie nauki? Do jakiego stopnia obniżać te wymagania? Z Poradnią na naszym terenie trudno jest się"dogadać - piszą opinie "jak schemat" - w każdej niemal to samo, przepisuja stwierdzenia wychowawców i nauczycieli, nie wnosząc wiele od siebie. A w znacznaj większości pojawia sie stwierdzenie: obniżyć wymagania do możliwości dziecka - czyli jak "nisko?" Czy niektóre z tych dzieci mogą niemal nic albo nic nie robic i otrzymywać dobre oceny? Inna sprawa że mamy ucznia z opinią o upośledzeniu umiarkowanym ( a nie orzeczeniem!!!) a dyrekcja np. tylko na tej pods. nakazyje uczyć go trybem szkoły specjanej. Czy naprawdę aby uczyć uczniów z upośledzeniem wystarczające jest być tylko nauczycielem bez przygotowania do pracy z tymi dziećmi? Pozdrawiam.

rudzielec

  • Aktywny
  • ***
  • Wiadomości: 195
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 07, 2004, 20:41:37 »
Anatka
www.kuratorium.gda.pl - to strona, gdzie znajdziesz odpowiedź na większość pytań.
Krótka informacja - uczniowie z u.u. w stopniu umiarkowanym w myśl nowego rozporządzenia o ocenianiu z 7 września 2004 r. otrzymują wyłącznie oceny opisowe (klasyfikacyjne i bieżące). Każdy uczeń z u.u. w stopniu umiarkowanym powinien mieć napisany indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Nie chodzi tu tylko o obniżenie wymagań, ale o pracę z uczniem, która ma konkretny cel, ocenianie umiejętności ucznia, postępów w różnych dziedzinach życia (nie tylko dydaktycznych) - patrz podstawa programowa dla uczniów z u.u. w stopniu umiarkowanym i znacznym. Program powinien napisać zespół (nauczyciele prowadzący zajęcia, pedagog, psycholog i koniecznie w Twojej sytuacji specjaliści z Poradni). To też ich zadanie - wsparcie nauczycieli - a nie tylko diagnoza.
Pozdrawiam gorąco
Monika

anatka

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 5
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 07, 2004, 21:05:04 »
Moniko zgadzam się z Tobą, ale nie rozumiem jednej rzeczy - jak takie nauczanie jest realizowane w praktyce (przyznam, że ten problem pojawil się u nas dopiero od niedawna - wcześniej nie było uczniow z upośledzeniem w naszej szkole, stąd moje dylematy).  Nie mamy w szkole psychologa, pedagog jest tylko pedagogiem ogólnym -bez przygotowania do pracy z dziećmi upośledzonymi, pozostali nauczuciele także, więc pozostaje do pomocy jakby tylko poradnia? Czy bez nauczyciela wspomagajacego, zajęć dodatkowych typu rewalidacyjne, przy  licznych klasach można mówić o rozwoju tych dzieci? Jak na razie większość nauczycieli "dla świętego spokoju" stawia dobre oceny, nie mając programów indywidualnych, no i przede wszystkim - nie robiąc poza tym nic szczególnego dla rozwoju tych dzieci poza przygotowaniem jakiegos zadania na bardzo niskim poziomie ( podręczniki są te same dla wszystkich uczniów). Rodzice są raczej zadowoleni - dzieci w końcu bez problemu zdają do następnej klasy. A mi się wydaje, ze szkoła staje się czymś w rodzaju przechowalni.

izka5555

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 11
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #6 dnia: Styczeń 27, 2005, 18:15:23 »
Rudzielec, bardzo dziękuję za podanie adresu strony Kuratorium Gdańskiego.
Mam syna ( z autyzmem i upośledzeniem umiarkowanym - choć nie jestem tego wcale taka pewna ), który obecnie ma nauczanie indywidualne w szkole masowej (6 kl.) programem szkoły specjalnej i nie bardzo wiem, co dalej. Po przeczytaniu przepisów wiem, że nie musi trafić dalej do szkoły życia, tak jak syn mojej koleżanki, tylko mogę dla niego walczyć o dalsze kontakty ze zdrowymi rówieśnikami, z czego wszyscy mają pożytki. Jeszcze raz dziękuję.
izka5555

agness

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 40
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #7 dnia: Styczeń 27, 2005, 21:47:09 »
Anatko podzielam twoje obawy. Obawiam się, ze w opisanej przez ciebie sytuacji nie można mówić o jakimkolwiek rozwoju takich dzieci dzieci. Po prostu powinno sie przenieść szkolnictwo specjalne do masowego. Tylko po co?




Karolina

  • Global Moderator
  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 3895
    • Nadzwyczajne-Dzieci - strona WWW
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #8 dnia: Styczeń 28, 2005, 15:42:52 »
Cytat (agness @ Sty. 27 2005,19:47)
Anatko podzielam twoje obawy. Obawiam się, ze w opisanej przez ciebie sytuacji nie można mówić o jakimkolwiek rozwoju takich dzieci dzieci. Po prostu powinno sie przenieść szkolnictwo specjalne do masowego. Tylko po co?

Agness - mogłabyś rozwinąć?
Pozdrawiam, Karolina

iza71

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 15
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #9 dnia: Marzec 02, 2005, 14:46:57 »
witam
 czy nauczyciel w szkole powinien uczyć ? mieć program edukacyjny napisany tylko dla dziecka  które prowadzi ? dlaczego nawet dyrektor szkoły nie rozumie o czym ja mówie przedstawiłam dokumenty  w których napisane jest czarno  na białym o ksztalceniu integracyjnym nic nie pomaga zajęcia ze szkoły  chcę przenieś do domu to robią problemy domagają się zaświadczenia o indywidualnym nauczaniu ja mam o kształceniu specjalnym  syn ma przyznane  6 godzin  nauczania indywidualnego w szkole a tylko  3 i 30 minut ma wykorzystane   bo nauczycielka nie ma czasu na realizację  90 minut  tydzień jest zakrótki ?  rozmawiając z nauczycielem  o zajęciach w domu powiedziała że zburzy jej to cały dzień  tydzień  czy ja mogę  zmienić nauczyciela  jeśli ona nie chce lub nie umie pomimo że ma wykształcenie   co  mam zrobić  ?

mamuska

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 63
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #10 dnia: Marzec 02, 2005, 21:19:02 »
program nauczania dziecka z uposledzeniem umyslowym lekkim czy umiarkowanym mozna wziac ze szkoly specjalnej. psycholog nie jest metodykiem nauczania programem szkoly specjalnej!W kazdym wojewodztwie sa WOMY i tam mozna dotrzec do metodyka i poradzic sie go.
Moim zdaniem (pracuje jako psycholog 15 lat) nie jest korzystne uczenie tzw laczone, prawda jest taka, ze nauczyciel np w 30-osobowej klasie nie ma czasu dla dziecka upsledzonego i to biedne dziecko najczesciej siedzi cicho w kaciku i nie rozwija swoich mozliwosci. Ponadto przysluguje mu od 2 do 4 godzin rewalidacji tygodniowo z racji uposledzenia. Wszystko to powinien wiedziec dyrektor szkoly - powinien znac wszystkie przepisy oswiatowe!(drukowane sa w internecie w dziennikach ustaw, narawde lato zdobyc jak sie troche pogrzebie) dostaje orzeczenie z poradni.
Z wnioskiem, podaniem o nauczanie w szkole specjalnej wystepuja ZAWSZE rodzice dzieci i jest to uczenie realizowane na ich prosbe. Nikt nie ma prawa ingerowac w ich decyzje. Wiec sie nieraz tak dzieje, ze rodzice powodowani duma, albo i obawa przed szkola specjalna skazuja to swoje biedne dziecko na tulanie sie po szkole masowej.
Nie wiem jak u was, ale ilekroc moje dziecko (prowadzone i diagnozowane) przeze mnie w koncu szlo do szkoly specjalnej - wszyscy oddychali z ulga. Dziecko - bo w koncu nie bylo najgorsze, rodzice - bo w koncu ktos fachowo sie dzieckiem zajal.
walczcie o swoje dzieci! maja prawo do szacunku!

mamuska

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 63
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #11 dnia: Marzec 02, 2005, 21:21:12 »
Iza 71! Oczywiscie, ze masz prawo zazadac zmiany nauczyciela! na takiego, ktory ci odpowiada, poza tym co to za tlumaczenie, ze ona nie ma czasu!
walczcie o swoje dzieci! maja prawo do szacunku!

mamuska

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 63
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #12 dnia: Marzec 02, 2005, 21:26:27 »
poza tym iza, ,idz do kuratorium do dzailu od nauczan i dowiedz sie konkretnie jakie prawo ma twoje dziecko. Wszystkie dzieci dostaja orzeczenia na druku "nauczanie specjalne", dzieci z niedosluchem, niedowidzeniem i uposledzone tez. Nie wiem, jaka jest diagnoza lekarska i psychologiczna na orzeczeniu twojego dziecka? jezeli ma nauczanie indywidualne to moze ono byc realizowane w domu (jezeli dziecku zagrazaja kontakty z innymo osobami z powodu choroby np braku odpornosci) albo z wlaczaniem do zespolu klasowgo. Wszystko jest indywidualnie dobierane, nauczanie indywidualne maja realizowac nauczyciele specjalnie do tego PRZYGOTOWANI nie z lapanki, pisza specjalny program dla danego dziecka. Wiec idz spokojnie porozmawiaj z dyrektorem co szkola ci oferuje i co jest dla twojego dziecka najlepsze.
walczcie o swoje dzieci! maja prawo do szacunku!

Kasia T

  • Kreatywny
  • ****
  • Wiadomości: 295
    • Dzieci DOR-T
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #13 dnia: Marzec 03, 2005, 22:33:08 »
Ewo!
W Twoim poście poruszyłaś kilka spraw dotyczących uczniów niepełnosprawnych, czyli tych, w stosunku do których publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna wydała orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, a rodzice złożyli wniosek o zorganizowanie kształcenia specjalnego w szkole ogólnodostępnej, masowej:
 
1- zajęcia rewalidacyjne dla dzieci upośledzonych - czy szkoła ma obowiązek je organizować?

KO w Gdańsku:
 
Cytat
Rozporządzenie MENiS z dnia 12 lutego 2002 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych Dz.U. Nr 15, poz. 142, z późniejszymi zmianami: Dz.U. Nr 137, poz. 1155 z 2002 roku; Dz.U. Nr 39, poz. 337 z 2002 roku; Dz.U. Nr 116, poz. 1093, z 2003 roku; Dz.U. Nr 43, poz. 393 z 2004 roku:
w szkolnym planie nauczania, dyrektor placówki, w uzgodnieniu z organem prowadzącym, przydziela dodatkowe godziny rewalidacyjne (indywidualne lub grupowe) dla uczniów niepełnosprawnych (stosownie do zaleceń zapisanych w orzeczeniu o kształceniu specjalnym z poradni psychologiczno - pedagogicznej).
W tych orzeczeniach poradnia zaleca, co w rozwoju dziecka winno się wspierać na zajęciach rewalidacyjnych, nie podaje ilości godzin - to zależy od rzeczywistych potrzeb dziecka, dyrektora i finansów z organu prowadzącego. W zależności od rodzaju i stopnia niepełnosprawności należy uwzględnić następujące zajęcia rewalidacyjne:
korekcji wad postawy,
korygujące wady wymowy,
orientacji przestrzennej i poruszania się,
nauki języka migowego lub innych alternatywnych metod komunikacji,
inne, wynikające z programów rewalidacji (także ogólnorozwojowe, kompensacyjne i usprawniające, wspierające i stymulujące rozwój intelektualny)


2- nauczyciel wspomagający - czy szkoła ma obowiązek zapewnić uczniom upośledzonym takiego nauczyciela?

Jeśli jest to klasa integracyjna to tak

3- dostosowanie programu nauczania do wczesnego etapu szkoły podstawowej - czy to zgodne z prawem?

To w ogóle dziwne :down: Wyobrażam sobie frustrację uczniów...

KO Gdańsk:
Cytat

Rozporządzenie MENiS z dnia 07 września 2004 roku w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych Dz.U. Nr 199, poz. 2046:

nauczyciel jest obowiązany, na podstawie opinii, z publicznej lub niepublicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej, lub orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego (także orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania), z publicznej poradni psychologiczno - pedagogicznej dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb i możliwości ucznia, u którego stwierdzono trudności w uczeniu się - dostosować nie zawsze oznacza zmniejszać! Nauczyciel zmniejsza wymagania w stosunku do uczniów z upośledzeniem umysłowym i uczniów o niższym poziomie funkcjonowania intelektualnego (co diagnozuje i zaleca specjalista w poradni), w odniesieniu do pozostałych uczniów niepełnosprawnych, nauczyciel szuka różnorodnych sposobów i metod, by uczeń posiadł należyte wiadomości i umiejętności bez zaniżania wymagań edukacyjnych!


4- ocenianie - jakie kryteria?

Ocenianie odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, a szczegółowe warunki, sposób i kryteria oceniania uczniów niepełnosprawnych winny być uwzględnione w WSO szkoły.
To nauczyciel formułuje wymagania edukacyjne - kryteria, niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen (w tym ocen z zachowania) i wg nich ocenia , np:
"Wymagania edukacyjne dla uczniów z lekkim upośledzeniem
Przedmiot: informatyka
   Stopień celujący dostaje uczeń, który:
·   ma wiedzę i umiejętności przewidziane dla danej klasy z informatyki;
·   rozumie i wykorzystuje w życiu codziennym zadania związane z technologią informatyczną;
·   czyta czasopisma  komputerowe;
·   jest dociekliwy, sam szuka odpowiedzi na postawiony problem;
·   rozumie instrukcje użytkowania urządzeń omawianych na lekcjach, stosuje się do niej."

itd. dla każdej oceny, dla każdego przedmiotu...

5- świadectwa

Uczniowie niepełnosprawni, których rozwój intelektualny pozostaje w normie  otrzymują świadectwa bez jakichkolwiek dodatkowych adnotacji.

Natomiast w świadectwach szkolnych promocyjnych oraz świadectwach ukończenia szkoły podstawowej i gimnazjum, wydawanych uczniom z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym, kształcącym się w szkołach ogólnodostępnych lub w szkołach (oddziałach) integracyjnych na drugiej stronie świadectwa nad "Wynikami klasyfikacji końcoworocznej" umieszcza się adnotację "Uczeń/uczennica realizował(a) program nauczania dostosowany do indywidualnych możliwości i potrzeb na podstawie orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej"  

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 stycznia 2000 r. w sprawie zasad wydawania oraz wzorów świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych, sposobu dokonywania ich sprostowań i wydawania duplikatów, a także zasad legalizacji dokumentów przeznaczonych do obrotu prawnego z zagranicą oraz zasad odpłatności za wykonywanie tych czynności

Tu chcę jeszcze dodać coś ważnego:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych

§ 20
3. O ukończeniu szkoły przez ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym postanawia na zakończenie klasy programowo najwyższej rada pedagogiczna, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).


6- test gimnazjalny

Ano tak jest, że uczniów upośledzonych w stopniu lekkim obowiązuje Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych i gimnazjów.

Istnieje oddzielna Podstawa programowa dla uczniów z upośledzeniem  umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym w szkołach podstawowych i gimnazjach.

Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych (w tym z up. lekkim) mogą otrzymać dostosowane arkusze pisząc sprawdzian w klasie VI, czy to egzamin gimnazjalny  

Menis zleciło Instytutowi Spraw Publicznych opracowanie projektu nowej podstawy programowej, ma być ona modyfikowana

Coś jeszcze w tym temacie:

Rozdział 4
§ 35.

1. Uczniowie z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym nie przystępują do sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.

2. Uczeń z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim ze sprzężoną niepełnosprawnością (muszą występować łącznie), posiadający orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, który nie rokuje kontynuowania nauki w szkole ponadgimnazjalnej, może być zwolniony przez dyrektora komisji okręgowej z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu lub egzaminu gimnazjalnego, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów), zaopiniowany przez dyrektora szkoły.


PS. Jestem pedagogiem specjalnym. Prowadzę zajęcia indywidualne z dziećmi z up. w stopniu lekkim, umiarkowanym i głębokim w podstawowej szkole masowej. Twoje spostrzeżenia, Ewo, są mi bardzo bliskie. Pozdrawiam! :)




Wszystkiego dobrego- Kasia
www.dziecidort.blogspot.com

iza71

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 15
uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
« Odpowiedź #14 dnia: Marzec 04, 2005, 20:08:21 »
witajcie  myśle sobie że musze napisać podanie bo slowem to ja niczego  nie zalatwie tym bardziej że dyrektor szkoły nie chce mnie słuchać potrzebny  mi jest dział  w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej na mocy ROZPORZ¡DZENIA z  2003   muszę uzasadnić i wskazać  w podaniu obowiązki  nauczyciela  do ucznia  podkreślam że mam problem  ponieważ syn siedzi w szkole na lekcji indywidualnej  i nic nie robi  nigdy nie widziałam pracy dziecka nie ma książki  nosi puste ćwiczenia do szkoły  prosiłam nauczycielkę  ,pytałam chciałam współpracować  wszystko po to aby zaczeła coś robić uczyć syna