Autor Wątek: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA  (Przeczytany 450918 razy)

0 Użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Dottie

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 643
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #30 dnia: Kwiecień 04, 2012, 10:46:34 »
Ja tez mam plan dzialania- cwiczen na poczatek. Wszystko mozna robic w domu. Jest on od dr Marty Korendo, chyba  jednej z bardziej znanych uczennic Cieszynskiej. Podejzewam ze taki sam jak ma Tobiaszkowa.
Poszukam I jak ktos chce to moge go tutaj zamiescic albo przeslac na maila. Nam bardzo pomogly cwiczenia w domu. Cwiczylismy ok 2h dziennie.Teraz juz przystopowalismy bo Kubek opanowal wszystko co tam bylo I juz jest znudzony.  :)
Therefore do not worry about tomorrow. For tomorrow will worry about itself. Each day has enough troubles of its own. After all the tomorrow is the day you worried about yesterday.

Grudniowy Niezwykły Chłopczyk 2008

m8rii

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 766
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #31 dnia: Kwiecień 04, 2012, 10:58:17 »
to jest jeden z serwisów prof.Cieszyńskiej
http://www.od-zabawy.pl/

tobiaszkowa

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 40
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #32 dnia: Kwiecień 04, 2012, 13:08:53 »
To nasze zalecenia na początek:


Z Tobiaszkiem należy ćwiczyć codziennie przez 120 minut w domu na podstawie
zaleceń. Zajęciom towarzyszyć muszą wypowiedzi językowe (zdania krótkie, ale poprawne
gramatycznie). Dobrym pomysłem byłoby poza terapią domową, podjęcie proponowanej
terapii pod okiem specjalisty.
Najważniejsze zalecenia do pracy terapeutycznej to:
➔ Słuchanie wypowiedzi językowych przez 20 minut dziennie, w dwóch lub trzech
sesjach – seria logopedyczna „Słucham i uczę się mówić” - „Samogłoski” i
„Wyrażenia dźwiękonaśladowcze”(www.arson.pl). Ważne aby dziecko słuchało w
słuchawkach w celu eliminacji bodźców słuchowych z zewnątrz, ponieważ spektrum
autyzmu charakteryzuje się wzmożonym reakcjami na dźwięki niewerbalne,
przetwarzane przez prawą półkulę mózgu. Słuchanie dźwięków z otoczenia jak
dźwięk samochodu za oknem czy dźwięk pralki może całkowicie uniemożliwić odbiór
bodźców werbalnych. Można rozpocząć terapię gdy dziecko wieczorem leży w
łóżeczku lub zacząć od 20 sekundowych sesji trzymając dziecko na kolanach.
➔ Ćwiczenia słuchowe (językowo-muzyczne). Przygotowujemy zabawki, które
występują w piosenkach. Na przykład lalkę, żabkę i myszkę. Śpiewamy po dwa
wersy piosenki: „Zuzia lala nieduża a na dodatek cała ze szmatek”, „Była sobie
żabka mała, re re kum kum re re kum kum” i „Uciekaj myszko do dziury, bo cię tu
załapie kot bury”. Śpiewając daną melodię potrząsamy, machamy zabawką. Po kilku
powtórzeniach oczekujemy, że dziecko powtórzy czynność „tańczenia” właściwą
zabawką gdy usłyszy piosenkę lub zacznie powtarzać słowa piosenki.
➔ Ćwiczenia słuchowe – książeczki z serii „Kocham czytać” - czytanie i powtarzanie
sylab, pokazywanie obrazków.
➔ Ćwiczenia kategoryzacji – do ćwiczenia kategoryzacji możemy wykorzystać
przedmioty z wyposażenia domowego, zabawki, klocki, guziki – właściwie wszystko.
Zaczynamy od dzielenia przedmiotów do dwóch pojemników: Taki tu, taki tu.
Następnie większą liczbę egzemplarzy dzielimy do większe liczby pojemników.
Wymyślamy kategoryzacje na podstawie koloru, wielkości, kształtu i coraz bardziej
zróżnicowanych cech. Kolejne ćwiczenia mogą polegać na dopasowywaniu zabawki
do takiej samej, dopasowywaniu obrazka do zabawki (np obrazek przedstawiający
misia i miś pluszowy) i dopasowywaniu obrazka do takiego samego obrazka. Można
wykonywać z dzieckiem również ćwiczenia dotyczące różnicowania i wykluczania ze
zbioru. Pokazujemy dziecku obrazki wśród których jeden jest inny. Pytamy: Który
nie pasuje? - (można posłużyć się zestawem „Relacje” - www.konferencjelogopedyczne.
p l lub samodzielnie wydrukować obrazki znalezione w internecie)
➔ Ćwiczenia kategoryzacji - „Kategoryzacje” - www.wir-wydawnictwo.com
➔ Ćwiczenie kategoryzacji – rozdzielanie klocków według koloru: do miseczek
czerwonej i niebieskiej (pudełek pomalowanych na czerwono i niebiesko wrzucamy
klocki czerwone i niebieskie (możemy użyć elementów i naczyń innego koloru).
➔ Przygotowanie do czytania globalnego: 1. Etap: układanie takiego samego
przedmiotu (piłka, lala, miś) do takiego samego. 2. Etap: układanie różnych
egzemplarzy (miś do innego misia itp.). 3. Etap: układanie obrazka do obrazka
(identyczne obrazki). 4. Etap: układanie obrazka do przedmiotu. 5. Etap: układanie
podpisu (wielki druk, czcionka Arial) do przedmiotu. 6. Etap - Układanie podpisów
do zdjęć (MAMA TATA TOBI BABA)
➔ Ćwiczenia identyfikowania obrazków – taki sam do takiego samego (można
posłużyć się zestawem „Relacje” - www.konferencje-logopedyczne.pl w zakładce
sklep lub samodzielnie wydrukować obrazki znalezione w internecie)
➔ Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej (można skorzystać z programu Analiza i
synteza wzrokowa - www.wir-wydawnictwo.com) – 1.Etap: składanie obrazka z
dwóch części, 2. Etap: składanie obrazka z trzech części, 3.Etap – składanie obrazka
z czterech części. 4. Etap: składanie obrazków czarno-białych z trzech części
➔ Samodzielnie tniemy widokówki, obrazki na części prostymi liniami – najpierw
pionowymi i poziomymi, następnie skośnymi. Najtrudniejsze będą obrazki
konturowe czarno-białe.
➔ Składanie obrazków z trzech części – CZYJA GŁOWA? CZYJ OGON? www.arson.pl
➔ Wykonywanie poleceń : DAJ MISIA, DAJ LALĘ, DAJ AUTO. W drugim etapie ćwiczeń
– DAJ MISIA I AUTO, DAJ LALĘ I PIŁKĘ. Ćwiczenia rozpoczynają się z użyciem
przedmiotów, potem przechodzimy do obrazków.
➔ Ćwiczenie gestu wskazywania palcem obiektów, części obiektów (GDZIE KOŁO?
GDZIE OKO? oraz obrazków GDZIE JABŁKO? GDZIE KOTEK?)
➔ Rozumienie czasowników – należy przygotować zdjęcia domowników wykonujących
różne czynności – następnie podawać dziecku zdjęcia mówiąc: BABA JE, MAMA
STOI, TOBIASZ PIJE, TATA SIEDZI, BABA JEDZIE, MAMA GOTUJE, TOBI ŚPI itp.
➔ Układanie zwierzątek lub postaci według polecenia – np. TATA JEDZIE – figurka
mężczyzny "wchodzi" do auta, naśladujemy ruch – MAMA ŚPI, KOTEK PIJE itp.
➔ Ćwiczenia kategoryzacji podczas czynności domowych – TU MAJTKI, TU SKARPETKI
– TU ŁYŻKI, TU WIDELCE – TU CEBULE, TU JABŁKA
➔ Ćwiczenia sprawności manualnej prawej ręki – zabawy masą solną, plasteliną,
modeliną – lepienie kulki lub wałeczka z plasteliny krojenie plastikowym nożem,
nabijanie na widelec, układanie sztućców do szuflady, bazgranie grubymi kredkami,
przybijanie zabawkowym młotkiem, próby podnoszenia przedmiotów pęsetą,
wrzucanie figur do otworów
➔ Rozwijanie motoryki – gra w piłkę, nauka jazdy na rowerku
➔ Nauka języka w komunikacji – zakładamy dziennik wydarzeń – wklejamy codziennie
do zeszytu rysunek lub zdjęcie (bilet, inną pamiątkę), pod zdjęciem umieszczamy
podpis sytuacji – początkowo samogłoskami, wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi i
sylabami – później wyrazami – używamy dużej bezszeryfowej czcionki (np. Arial 36
pkt.)
Na przykład: A lub AM lub JE
później TOBI JE
później TOBIASZ ZJADŁ DZISIAJ
ZUPĘ POMIDOROWĄ. TO
ULUBIONA ZUPA TOBIASZA.
➔ Nauka czytania - książeczki z serii „Kocham czytać” - czytanie i powtarzanie sylab,
wyrazów, pokazywanie obrazków. Należy czytać kolejno wszystkie książeczki z serii
codziennie po jednej lub dwie a następnie zacząć od początku – www.we.pl
➔ Nauka samogłosek: Przygotowujemy kartoniki z samogłoskami A U I – prymarne O
E Y – sekundarne równolegle z U wprowadzamy Ó może być po drugiej stronie
kartonika. Możemy podobnie jak obrazki i symbole dopasowywać taką samą
samogłoskę do takiej samej. Mówić: Daj A!, Daj O! - później można przejść do
sekwencji kilku samogłosek: Daj A O E!
➔ Później - Nauka sylab otwartych: Uczymy dziecko sylab po jednym
paradygmacie. Paradygmat to np: MA MU MI MO ME MY MÓ MĄ MĘ. Początkowo
nie musimy uczyć dziecka sylab MĄ MĘ. Można skorzystać z zestawu "Sylaby – karty
logopedyczne" - www.arson.pl lub samodzielnie pisać potrzebne sylaby.
● Wszystkie ćwiczenia muszą się pojawić codziennie, każde trwa 5-6 minut. Jeśli
dziecko nie wykonuje polecenia wykonujemy je ręką dziecka.
● Zawsze chwalimy po wykonaniu zadania.
● Ćwiczenia ogólnorozwojowe powinny występować naprzemiennie z ćwiczeniami
Symultaniczno Sekwencyjnej Nauki Czytania
● Nie przerywamy ćwiczeń na żądanie dziecka, wykonujemy czynność ręką dziecka, i
zmieniamy zadanie.
● Zajęcia przy stoliku (ustrukturyzowane) muszą odbywać się codziennie w wymiarze
2 godzin.
● Możemy do terapii zaangażować rodzinę, znajomych – osoby z otoczenia.
Wszystkie ćwiczenia zostały omówione w J. Cieszyńska. M. Korendo „Wczesna
interwencja terapeutyczna” oraz J. Cieszyńska „Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń
autystycznych” (www.konferencje-logopedyczne.pl – zakładka sklep
Tobiaszek nie może korzystać z żadne j stymulacj i prawopółkulowe j .
Nie wolno mu:
o oglądać telewizji
o oglądać bajek na DVD
o bawić się telefonem komórkowym
o słuchać muzyki
o grać na komputerze, oglądać obrazków na komputerze
o bawić się w pomieszczeniu w którym włączony jest telewizor
Z diety należy wyłączyć biały cukier, wyroby czekoladowe, chipsy, przekąski, żywność
wysoko przetworzoną.

tobiaszkowa

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 40
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #33 dnia: Kwiecień 04, 2012, 14:08:04 »
Jeśli ktoś ma jakieś pytania lub wątpliwości to chętnie odpowiem tutaj,żeby wszyscy mogli skorzystać. :)

kasia191

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1231
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #34 dnia: Kwiecień 04, 2012, 14:40:51 »
tobiaszkowa-a kto zlecil to wam? u nas nie ma chyba terapeuty ktory specjalizuje sie w metodzie Krakowskiej

zosia_

  • Global Moderator
  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 8011
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #35 dnia: Kwiecień 04, 2012, 15:23:48 »
Bardzo sensowne te zalecenia.

kasia191

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1231
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #36 dnia: Kwiecień 04, 2012, 16:27:17 »
tobiaszkowa-a ile wyniosly ciebie te wszystkie pomoce? i naprawde ty sama z nim cwiczysz w domu? bez zadnego innego terapeuty?

tobiaszkowa

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 40
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #37 dnia: Kwiecień 04, 2012, 17:25:32 »
Ja chciałam się umówić do pani Jagody Cieszyńskiej,dzwoniłam do niej ale ona ma długie terminy,a jak usłyszała,że chodzi o takie małe dziecko to powiedziała,że nie ma chwili do stracenia,trzeba szybko działać bo mózg dziecka między2 a 3 rokiem życia jest najbardziej chłonny i wtedy dziecko najintensywniej się rozwija i w tym właśnie czasie możemy najwięcej go nauczyć i dała mi namiary na panią  psycholog(swoją uczennice)która pracuje właśnie jej metodą i to właśnie od niej wszystkie te zalecenia.Pózniej korzystałam z książki która opisuje tę metodę i w miare postępów rozszerzałam program dostosowując go do możliwości małego.W sumie to nie potrzebny ci żaden terapeuta,ja pracuje sama w domu.Nie wiem co potrafią twoje dzieci bo mój nie umiał nic,ale myśle że możesz skorzystać z naszych zaleceń,bo z tego co wiem to wszystkim dzieciom zalecają to samo.Jeśli byś się zdecydowała na tę metodę to warto byłoby zaopatrzyć się w książkę pani Cieszyńskiej,na końcu tej książki jest opisana prawdziwa historia  2 letniego chłopca powadzonego metoda krakowską w domu przez matkę.Opisana jest jego diagnoza,zalecenia do domu i 6 miesięcy terapii,która opisana jest w formie listów od matki do pani Jagody.Matka tydzień po tygodniu opisuje czego chłopiec się nauczył,zadaje pytania,pisze o swoich wątpliwościach,po czym pani Cieszyńska jej odpowiada ,tłumaczy i wszystko wyjaśnia krok po kroku.Powiem szczerze,że te listy bardzo ułtwiły mi pracę bo ja też miałam wiele pytań i wątpliwości i wszystkie odpowiedzi na moje pytania właśnie tam znalazłam.Swoją drogą jak pierwszy raz przeczytałam te listy to się troche załamałam i pomyślałam,że chyba nie dam rady,że mojemu dziecku na pewno nie pójdzie tak dobrze jak temu chłopcu,że to jakaś ściema,że nie możliwe jest żeby autystyczne dziecko uczyło się w takim tempie,robiło takie postępy.A jednak możliwe,mój syn poszedł jak burza i w niektórych kwestiach radził sobie nawet lepiej niż opisywany chłopiec.Dobra kończe bo nie mam teraz więcej czasu.Ale niedługo opisze wam trudne początki terapii.

tobiaszkowa

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 40
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #38 dnia: Kwiecień 04, 2012, 17:27:40 »
Naprawde ćwicze sama nikt mi nie pomaga,jeśli chodzi o koszty to policze i napisze wieczorem.

kasia191

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1231
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #39 dnia: Kwiecień 04, 2012, 17:54:54 »
DZIEKUJE

moj autystyczny synek ma 3 latka i 4 msc,chodzi do przedszkola specjalengo ma tam terapie i on ruszyl bardzo,mowa kuleje troche,rozumienie nie cale ale naprawde inne dziecko

martwi mnie moj 22 miesieczny mlodszy na chwile obecna to on nie umie tez nic:( ma ok kontakt wzrokowy ale reszta lezy!

na prywatnych terapeutow mnie nie stac,a wiem ze maly jest tak maly ze trzeba wlaczyc

fajnie jak podliczysz koszta,bede wiedziala od razu jak to obrazuje finansowo

Costos

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1538
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #40 dnia: Kwiecień 04, 2012, 21:41:52 »
Kasia a może Małego na wczesne wspomaganie zapisać? wtedy kilka h za darmo...zawsze to coś
Jaś ( 06.2008 ) - 25mg  ALA#79,  25mg DMSA#18
TS: mmr.,  nux vom., inf., bcg, wzwb, pneumo, rota, depakina, polly antyb., polly vaccine, anaesthetic rem.
homeopatia klasyczna (A.Ś)

tobiaszkowa

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 40
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #41 dnia: Kwiecień 05, 2012, 00:34:51 »
Początkowe koszty to:

Książeczki "Kocham czytać" ja kupiłam całą serie ok.150zł na allegro,można też kupować pojedyncz ok.10zł za sztukę

Płyty "samogłoski i wykrzyknienia" i "Wyrażenia dzwiękonaśladowcze" po 20zł za szt.

Układanki lewopółkulowe 37zł(takie kolorowe kwadraciki,używałam ich do rozdzielania kolorów,potem do budowania wzorów,kóre dziecko ma odwzorować,teraz układamy z nich sekwencje,w sumie się przydają ale spokojnie można zastąpić je guzikami czy klockami)

Relacje 28zł(kartoniki z lalkami,motylami i guzikami,dziecko uczy się że coś może być takie samo,lub coś nie pasuje,czegoś brakuje,też sie przydało,czasem do tego wracamy syn to bardzo lubił)


Postać-twarz 25zł


samogłoski 26zł


zestaw taki sam 12zł
 
czyja głowa czyj ogon 36zł
 
Książka "Wczesna diagnoza i terapia zaburzeń autystycznych" ok.70zl
 
Na początek chyba tyle kupiłam czyli 424zł,ale większość rzeczy można spokojnie zrobić samemu np.samogłoski,dużo można też pościągać z chomika.W sumie koszty nie są takie wysokie,za prywatną terapie 2xw tyg po 65zł za godz.musiałabym zapłacić za miesiąc 520zł+ dojazdy,a co to są 2godz.tyg dla naszych dzieci-NIC.
Pózniej trzeba oczywiście dokupywać nowe rzeczy,ale to juz stopniowo,w miare postępów,ja dużo rzeczy robie też sama i korzystam oczywiście z chomika :)

kasia191

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1231
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #42 dnia: Kwiecień 05, 2012, 09:49:13 »
Kasia a może Małego na wczesne wspomaganie zapisać? wtedy kilka h za darmo...zawsze to coś

a jak na wczesne jak on nie ma diagnozy ani nic? nie ma nawet 2 latek

kasia191

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 1231
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #43 dnia: Kwiecień 05, 2012, 09:50:59 »
tobiaszkowa-a jak wygladały wasze początki?

tobiaszkowa

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 40
Odp: TERAPIA LOGOPEDYCZNA PROWADZONA METODA KRAKOWSKA
« Odpowiedź #44 dnia: Kwiecień 05, 2012, 10:34:06 »
Kasia napisałam na priva,daj znać czy doszło.