Autor Wątek: Na czym polega terapia ??  (Przeczytany 2925 razy)

0 Użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

tomek911

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 12
Na czym polega terapia ??
« dnia: Luty 04, 2003, 10:45:35 »
Bardzo chiałem uzyskać informację na temat:
na czym polega terapia dzieci z zaburzeniem kontaktu? jak wygląda program rehabilitacyjny proponowany przez ośrodki pomocy?
T.S.

renata_sk

  • Bywalec
  • **
  • Wiadomości: 22
Na czym polega terapia ??
« Odpowiedź #1 dnia: Luty 04, 2003, 13:27:36 »
Witaj, Tomku

ten rodzaj terapii nastawiony jest na pomoc dzieciom o zaburzonym kontakcie emocjonalno-społecznym, a więc autystycznym, znerwicowanym, po traumatycznych przejściach, psychotycznym a nawet niedojrzałym pod wzgledem emocjonalno-społęcnym. Program zalezy od problemów dziecka (powinien być zatem zindywidualizowany) oraz od opcji przyjętej przez dany ośrodek czy terapeutę. Generalnie programy te dzielą się na niedyrektywne (tzw. "podążanie za dzieckiem"), dyrektywne (gotowe programy narzucajace zadania i formy aktywności oraz kierujace sie załozonymi z góry oczekiwaniami co do uzyskanego efektu) oraz mieszane (eklektyczne).

Ogólnie moge powiedzieć, ze dzieci u których zaburzenie kontaktu spowodowane jest czynnikami emocjonalnymoi lub - u wielu dzieci z autyzmem - narosły wokół kontaktu rozmaite emocjonalne problemy (lęki, niechęć, bezradność, frustracja, itp.) zaczynać powinno sie od ostroznie (czasem bardzo ostrożnie!) prowadzonego etapu niedyrektywnego. Należą tu: wytworzenie właściwego klimatu i ostrozne budowanie zaufania dziecka, stosowanie technik "odzwierciedlania", pozwalanie dziecku prowadzić się "swoimi scieżkami", tzw. "cofanie wskazówek zegara rozwoju", wspólne zabawy z wodą i tworzywami sypkimi, terapia zabawą, arteterapia w tym muzykoterapia, wykorzystanie terapii prez kontakt ze zwierzętami, itp. Później stopniowo wprowadza sie inne elementy, skierowane na kolejne terapeutyczne cele.

Z inną sytuacją mamy do czynienia, jeśli kontakt jest nieprawidłowy i to rodzi problemy, ale istota trudności lezy wyłącznie w defektach rozwojowych lub/i wychowawczych oraz braku wiedzy i umiejętności dziecka i/lub jego otoczenia wychowawczego i nie ma jakiegoś wyraźnego podłoźa emocjonalnego(poza autyzmem, jeszcze psychopatie dzieciece, głębokie defekty rozwojowe i percepcyjne, dzieci z marginesu społecznego, dzieci rodziców psychicznie zaburzonych lub dotkniętych defektami funkcjonowania, które ograniczają im zdolności potrzebne do przekazywania swoim dzieciom niezbędnych informacji, korygowania ich, itp.). Wówczas dobrze opracowany i sprawnie poprowadzony program modyfikacji zachowań związanych z kontaktowaniem się społecznym, oparty na róznych podejsciach: behawioralnym, behawioralno-poznawczym, poznawczym, humanistyczno-interpersonalnym, itp. zależnie od mozliwości rozwojowych i indywidualnych dziecka będzie dobra formą otwarcia go na świat relacji z innymi oraz nauczenia go właściwych sposobów komunikowania się i rozumienia ludzi i sytuacji społecznych.

Jeśli interesuje Cię co oferuje dziecku dany ośrodek, po prostu porozmawiaj na ten temat. Zapytaj, jak widzą oni pracę z dzieckiem w zakresie terapii zaburzonego kontaktu, jakie stawiają cele i zgodnie z któym z podejśc pragna je realizować (np. niedyrektywne moze być nazwane podejsciem psychodynamicznym lub "podążaniam za dzieckiem" - nie oznacza to tego samego, ale wskazuje na kierunek obrany przez dany ośrodek, przynajmniej w danej kwestii). Sam oceń, czy Ci to odpowiada, gdyż nikt nie zna dziecka lepiej od Ciebie: np. podejście ściśle behawioralne moze być bardo skuteczne do nauki prawdłowych zachowań (np. utrzymywania kontaktu wzrokowego z terapeutą, reagowanie na polecenia, itp.), ale jeśli zostanie niewłaściwie dobrane jako terapia początkowa (u bardzo wrażliwego, straumatyzowanego lub łatwo traumatyzującego się dziecka), to może zamiast pomagać - pogorszyć jego stan i opóźnić późniejsze efekty, a nawet spowodować zaburzenia emocjonalne. Dlatego jestem za ścisłą współpracą rodziców i terapeutów przy ustalaniu programu, zwłaszcza w fazie  terapii kontaktu.

Pozdrawiam i zyczę powodzenia

Renata Stefańska-Klar



Pozdrawiam serdecznie

Renata Stefańska-Klar

tomek911

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 12
Na czym polega terapia ??
« Odpowiedź #2 dnia: Luty 05, 2003, 13:29:12 »
Bardzo dziękuję za informacje. Czy są jakieś znane i stosowane metody terapii które można stosować w domu? Chodzi mi konkretnie na zwrócenie uwagi dziecka na to co chcą rodzice a nie tylko samo dziecko. Uzyskanie kontaktu wzrokowego wtedy gdy chcą rodzice a nie wtedy gdy chce dziecko etc.
Słyszałem że dzieci z autyzmem nie są pozbawione chęci kontaktowania się z otoczeniem (rodzicami). Czy tak jest?
T.S.

olad

  • Zasłużony
  • *****
  • Wiadomości: 625
Na czym polega terapia ??
« Odpowiedź #3 dnia: Luty 06, 2003, 15:37:39 »
Tomku,
Wszystko zalezy od dziecka. Moj syn nigdy nie mial klopotu z kontaktem emocjonalnym z nami jak rowniez zawsze  probuje wkrecic sie w zabawy a dziecmi. To bylo zawsze jego mocna strona jest rowniez bardzo chetny do nauki i zabawy. Kontakt wzrokowy jest duzym wyzwaniem u nas najlepiej zadzialala witamina A i dieta bezglutenowo-mleczna. Wtedy zauwazylismy duza poprawe w kontakcie wzrocznym.
To co napisala pani Renata jest dokladnie to co powinien przemyslec i rozwazyc rodzic przed podjeciem jakiejkolwiek terapi. Sporo jest na rynku i rozne sa rezultaty stosowania danych terapi. Jedne dzieci blyszcza inne potrafia sie nawet cofac dlatego tak wazny jest dobor kierunku pracy z dzieckiem. Warto sprobowac tych ktore z reguly przynosza dobre rezultaty ale tak jak wspomniala pani Renata powoli, stopniowo, zeby nie spowodowac lekow i barier. My prowadzimy w domu terapie VB odmiana ABA z duzym sukcesem. Nauczycielka synka zanim zaczela  cokolwiek spedzila wiele godzin na zaprzyjaznieniu sie z Antosiem. Teraz kiedy wspomne synkowi ze przychodzi dzis nauczycielka slysze "jej" i skok w gore.
Zycze powodzenia olad