Autor Wątek: MUZYKODRAMA w terapii nerwic i autyzmu  (Przeczytany 3692 razy)

0 Użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Logos

  • Nowicjusz
  • *
  • Wiadomości: 8
MUZYKODRAMA w terapii nerwic i autyzmu
« dnia: Styczeń 02, 2003, 21:01:56 »
Szanowni Państwo,

jestem pełen uznania dla wszystkich  Rodziców i Opiekunów , a także dla terapeutów , którzy poświęcają każdy swój dzień dla dzieci "sprawnych inaczej " . Wyrażenie umieściłem w cudzysłowie ,gdyż dla mnie jest cytatem mądrości . Nie wiem , kto to powiedział, ale wydaje mi się ,że na tak piękny zwrot stać tylko dziecko. I dobrze jest  , kiedy dorośli  dążą w swoich działaniach do czystości poglądów dziecięcych.

W tym Portalu wiele razy widziałem adresy do moich stron  www i mailowy podany przez  Państwa i dlatego postanowiłem w drodze rewanżu podjąć nowy wątek , bliski mojemu sercu.

MUZYKODRAMA.

Przez prawie 40 lat mojego zawodowego życia zajmowałem się sztuką muzyczną i dramatyczną we wszystkich jej aspektach. Byłem aktorem estradowym , nauczycielem i wykładowcą . Od  prawie 20 lat jestem  muzykoterapeutą i logopedą zajmującym się terapią nerwic i zaburzeń mowy oraz kształceniem zachowań dla potrzeb marketingu i polityki.

Najbliższe moim zainteresowaniom są jednak  potrzeby i możłiwości rozwojowe dzieci.  Z ogromną radością pomagam dzieciom i ich rodzicom w tworzeniu marzeń, pozytywnego myślenia i osiąganiu sukcesów.

Skoro dzieci są mi najbliższe -  dla nich prowadziłem badania i opracowałem metodę terapii pn. MUZYKODRAMA.

Nie jestem jedynym autorem tej metody. Miałem wspaniałych nauczycieli, którzy pomagali mi zdobywać kompetencje.
Tymi wspaniałymi mentorami w mojej młodosci byli muzyczni profesorowie : Edmund Kajdasz, Józef Przyjemski i Wojciech Natanson.

Nie zdradzając muzyki ( jestem bliźniakiem) stałem się poddanym  Melpomeny i takich profesorów jak : Irena Jun, Zenobiusz Strzelecki i Zdzisław Dąbrowski.

Po stanie wojennym  ( kiedy życie stało się teatrem )  pod opieką profesorów Bronisława Rocławskiego , Zbigniewa Tarkowskiego i ponownie profesora Natansona -  doskonaliłem swoje umiejętności w zakresie muzykoterapii i logopedii , a póżniej -psychoterapii  rodzin i leczenia jąkania wczesnodziecięcego.

Przedstawiam zatem Państwu kilka adresów do fragmentów  mojej pracy pt: "Techniki muzyczno-dramatyczne w terapii dzieci nerwicowych i autystycznych" ( Gdańsk 1987), które w postaci odrębnych artykułów można znaleźć w witrynie teraputyczno-treningowej Towarzystwa Terapii i Kształcenia Mowy LOGOS w Koszalinie (  http://logos.pomorze.pl ).

Oto one :

* PRZYCZYNY EMOCJONALNYCH ZABURZEÑ U DZIECI
Nie ma pojedynczych czynników powodujących nerwicę i autyzm wczesnodziecięcy. Znaczną grupę czynników generujących zaburzenia emocjonalne stanowią sytuacje traumatyzujące , czyli powodujące gwałtowne wzruszenia. >>> więcej >>> http://logos.pomorze.pl/muzykodrama01  

* KLINIKA ZABURZEÑ MOWY U DZIECI NERWICOWYCH I AUTYSTYCZNYCH
Literatura dotycząca zaburzeń nerwicowych jest bardzo obszerna. Pomimo licznych opracowań nie ustalono jednak jednolitej terminologii określającej poszczególne rodzaje tych zaburzeń. >>> więcej >>> http://logos.pomorze.pl/muzykodrama02  

* Czym jest MUZYKODRAMA ?
Rozpoczynając pracę z dzieckiem nerwicowym lub autystycznym musimy brać pod uwagę fakt, że nie zgłosiło się ono do terapeuty dobrowolnie. To rodzice zadecydowali o tym, że trzeba szukać pomocy. Tak więc pierwszy kontakt z dzieckiem może być trudny, nacechowany nieufnością, czasem nawet wrogością.  >>> więcej >>> http://logos.pomorze.pl/muzykodrama03

* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (oddech - skupienie - pamięć - wyobraźnia)Szczególnie przydatne są to ćwiczenia w sytuacjach dzieci astmatycznych, oddychających ustami i nerwicowych. >>> więcej >>>  http://logos.pomorze.pl/muzykodrama04

* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (Jacobson, Schultz, Wintrebert)
Jedną z metod zmierzających do zmniejszenia napięcia emocjonalnego u dzieci jest relaksacja mięśniowa. Opiera się ona założeniu, że ciało i umysł tworzą niepodzielną całość. >>> więcej >>> http://logos.pomorze.pl/muzykodrama05  

* MUZYKODRAMA DLA DZIECI (ruch - działanie - kontakt)
Pierwszym zadaniem terapeuty jest nawiązanie kontaktu z dzieckiem. Dokonanie tego wymaga bezgranicznej cierpliwości oraz zdolności do wyobrażania sobie sytuacji dziecka zaburzonego emocjonalnie. >>> więcej >>>  http://logos.pomorze.pl/muzykodrama06

* MUZYKODRAMA W TERAPII RODZICÓW
Przy podejmowaniu terapii rodziców dziecka należy liczyć się z ich strony z różnymi rodzajami motywacji decydującymi o zgłoszeniu się z dzieckiem do terapeuty. Matki czasami traktują go jako narzędzie kary dla dziecka. >>> więcej >>> http://logos.pomorze.pl/muzykodrama07  

* TERAZ NIE BOIMY SIÊ MÓWIÆ
Konspekt powykonawczy terapii psychologiczno-logopedycznej, a następnie fragmenty wypowiedzi uczestników turnusu rehabilitacyjnego w Olsztynku dla osób jąkających się .  >>> więcej >>> http://logos.pomorze.pl/muzykodrama08

Zachęcam Państwa do komentarzy i zadawania pytań.

Jeżeli będą pytania do mnie , bardzo proszę mnie o tym zawiadamiać na adres : logos@logos.pomorze.pl   , ponieważ udzielam porad i konsultacji w kilku portalach medyczno-pedagogicznych i mógłbym się gdzieś zasiedzieć , a szkoda byłoby Państwa już nie spotkać.

Władysław Pitak




Logos